Rijk zet forse stap in dossiers N65 en PHS
Goed nieuws voor Vught: er zijn twee grote stappen genomen in de dossiers N65 en PHS (Programma Hoogfrequent Spoor). Op 28 juni vindt er in de tweede kamer een algemeen overleg plaats over de Meerjarenplanning Infrastructuur Ruimte en Transport, kortweg het MIRT. Daarin zijn alle rijksprojecten opgenomen die gaan over gebiedsontwikkeling en grootschalige infrastructuur waar het Rijk direct bij betrokken is. De minister van Infrastructuur en Milieu gaat daarin twee voor Vught belangrijke voorstellen doen.
N65Allereerst de N65. Hier loopt al een lang proces om te komen tot een structurele oplossing, zoals een verdiepte ligging. Met het Rijk is afgesproken dat de regio een 45 miljoen van de benodigde 100 miljoen zou betalen. De regionale bijdrage is nu geregeld. Vught draagt 10 miljoen euro bij. Nu de regionale bijdrage rond is, wil de minister dit najaar starten met een verkennend onderzoek. Die fase is nodig om alle mogelijke oplossingen te kunnen bepalen.
SpoorHet tweede belangrijke rijksinfrastructuurproject in Vught is het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS), wat inhoud dat tussen de Randstad en de 'rest' van Nederland meer intercity’s per uur gaan rijden. Ook wordt het goederen vervoer per spoor door Brabant over een andere route geleid. Het gevolg is dat er in Vught per dag honderden treinen extra komen te rijden.
CombinatieHet Rijk is al enige tijd bezig met het maken van de plannen. Vanuit Vught is door het verzamelde belangengroepen -Vught ontspoort- input geleverd in workshops van Prorail. Het resultaat mag er zijn. In de verkenning die uitgevoerd gaat worden naar de noodzakelijke maatregelen in Vught, wordt nu een verdiepte ligging van het spoor meegenomen. Dit is een grote winst. Voordat Vught Ontspoort actief meesprak probeerde Prorail Vught af te schepen met twee ongelijkvloerse overwegen.
VerheugdD66 Vught is verheugd over deze stappen van het Rijk. De geluiden uit Vught zijn blijkbaar goed doorgedrongen in Den Haag. Daar mag Vught dik tevreden mee zijn, maar er is geen reden om achterover te leunen. Vught moet alert blijven. Een verdiepte ligging onderzoeken, betekent niet automatisch dat deze uitgevoerd wordt: het is een alternatief. Ook heeft het Rijk al aangegeven dat een substantiële financiële bijdrage vanuit de regio verwacht wordt om de spoorplannen te realiseren. Dat vindt D66 een brug te ver. Vught investeert ruim 10 miljoen in het probleem N65. D66 vindt dat Vught niet zomaar opnieuw de portemonnee moet trekken voor leefbaarheid. Honderden extra treinen is een keuze, niet die van Vught. D66 wil alleen extra treinen als de leefbaarheid er niet verder door achteruit gaat.
Lees ook:- Volledige raad zegt nee tegen uitvoering van de huidige plannen met het spoor - Vught loopt wederom uit voor onacceptabele spoorplannen (3/4/2012)- Pechtold bij bezoek aan regio met neus op de PHS-feiten gedrukt (19/3/2012)- Vught massaal op info-avond over onacceptabele spoorplannen (13/2/2012)- Vught klaagt massaal over treinproef(21/10/2010)- Peiling: Geen extra overlast door extra treinen door Vught(28/8/2010)- D66 Vught: niet nog meer overlast van het spoor(9/6/2010)
N65Allereerst de N65. Hier loopt al een lang proces om te komen tot een structurele oplossing, zoals een verdiepte ligging. Met het Rijk is afgesproken dat de regio een 45 miljoen van de benodigde 100 miljoen zou betalen. De regionale bijdrage is nu geregeld. Vught draagt 10 miljoen euro bij. Nu de regionale bijdrage rond is, wil de minister dit najaar starten met een verkennend onderzoek. Die fase is nodig om alle mogelijke oplossingen te kunnen bepalen.
SpoorHet tweede belangrijke rijksinfrastructuurproject in Vught is het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS), wat inhoud dat tussen de Randstad en de 'rest' van Nederland meer intercity’s per uur gaan rijden. Ook wordt het goederen vervoer per spoor door Brabant over een andere route geleid. Het gevolg is dat er in Vught per dag honderden treinen extra komen te rijden.
CombinatieHet Rijk is al enige tijd bezig met het maken van de plannen. Vanuit Vught is door het verzamelde belangengroepen -Vught ontspoort- input geleverd in workshops van Prorail. Het resultaat mag er zijn. In de verkenning die uitgevoerd gaat worden naar de noodzakelijke maatregelen in Vught, wordt nu een verdiepte ligging van het spoor meegenomen. Dit is een grote winst. Voordat Vught Ontspoort actief meesprak probeerde Prorail Vught af te schepen met twee ongelijkvloerse overwegen.
VerheugdD66 Vught is verheugd over deze stappen van het Rijk. De geluiden uit Vught zijn blijkbaar goed doorgedrongen in Den Haag. Daar mag Vught dik tevreden mee zijn, maar er is geen reden om achterover te leunen. Vught moet alert blijven. Een verdiepte ligging onderzoeken, betekent niet automatisch dat deze uitgevoerd wordt: het is een alternatief. Ook heeft het Rijk al aangegeven dat een substantiële financiële bijdrage vanuit de regio verwacht wordt om de spoorplannen te realiseren. Dat vindt D66 een brug te ver. Vught investeert ruim 10 miljoen in het probleem N65. D66 vindt dat Vught niet zomaar opnieuw de portemonnee moet trekken voor leefbaarheid. Honderden extra treinen is een keuze, niet die van Vught. D66 wil alleen extra treinen als de leefbaarheid er niet verder door achteruit gaat.
Lees ook:- Volledige raad zegt nee tegen uitvoering van de huidige plannen met het spoor - Vught loopt wederom uit voor onacceptabele spoorplannen (3/4/2012)- Pechtold bij bezoek aan regio met neus op de PHS-feiten gedrukt (19/3/2012)- Vught massaal op info-avond over onacceptabele spoorplannen (13/2/2012)- Vught klaagt massaal over treinproef(21/10/2010)- Peiling: Geen extra overlast door extra treinen door Vught(28/8/2010)- D66 Vught: niet nog meer overlast van het spoor(9/6/2010)