Nu definitief: spoor Vught gaat de grond in!
Een deel van het spoor in de kom van Vught gaat de grond in. Staatssecretaris Mansveld heeft dat bevestigd in een speciale vergadering met bestuurders van de provincie en de gemeenten Boxtel, Haaren en Vught. Er komt bijna 250 miljoen extra voor de realisatie van de zogenoemde variant V3 in Vught en komen er maatregelen in Vught Noord en Zuid.
Uiteraard was variant 5+ de allerbeste oplossing geweest en zijn alle varianten hoger dan V3 ook beter dan de gekozen variant V3. Uit onderhandelingen en lobby bleek echter snel dat rijk en provincie geen cent meer willen betalen dan V3. Vught zelf betaalt ook al veel mee, althans, voor een gemeente met de grootte van Vught is bijna 30 miljoen euro heel veel geld (bedrag inclusief eigen bijdrage verdiepte ligging N65). De honderden miljoenen komen echter van het rijk en de provincie en zij vinden tot variant V3 financieel haalbaar. Vught kan zelf onmogelijk meer geld bijdragen zodat V3+ gerealiseerd kan worden (kost 50 miljoen extra), maar met enige creativiteit kan mogelijk elders geld gevonden worden of zijn er andere inpassingen mogelijk die een voordeel opleveren voor Vught-Noord..
Verschillende varianten
In deze V3-variant gaat vanuit Den Bosch gezien gaat het spoor na de overweg Loonsebaan omlaag en komt voor de Wolfskamerweg weer omhoog. De Wolfskamerweg zelf gaat weer onder het spoor door, dus ook op die plek hoeft verkeer dan niet langer meer te wachten. Er waren meerdere varianten, zoals hieronder weergegeven.