Nu definitief: spoor Vught gaat de grond in!

Een deel van het spoor in de kom van Vught gaat de grond in. Staatssecretaris Mansveld heeft dat bevestigd in een speciale vergadering met bestuurders van de provincie en de gemeenten Boxtel, Haaren en Vught. Er komt bijna 250 miljoen extra voor de realisatie van de zogenoemde variant V3 in Vught en komen er maatregelen in Vught Noord en Zuid.

Verschillende varianten

In deze V3-variant gaat vanuit Den Bosch gezien gaat het spoor na de overweg Loonsebaan omlaag en komt voor de Wolfskamerweg weer omhoog. De Wolfskamerweg zelf gaat weer onder het spoor door, dus ook op die plek hoeft verkeer dan niet langer meer te wachten. Er waren meerdere varianten, zoals hieronder weergegeven. v3 Uiteraard was variant 5+ de allerbeste oplossing geweest en zijn alle varianten hoger dan V3 ook beter dan de gekozen variant V3. Uit onderhandelingen en lobby bleek echter snel dat rijk en provincie geen cent meer willen betalen dan V3. Vught zelf betaalt ook al veel mee, althans, voor een gemeente met de grootte van Vught is bijna 30 miljoen euro heel veel geld (bedrag inclusief eigen bijdrage verdiepte ligging N65). De honderden miljoenen komen echter van het rijk en de provincie en zij vinden tot variant V3 financieel haalbaar. Vught kan zelf onmogelijk meer geld bijdragen zodat V3+ gerealiseerd kan worden (kost 50 miljoen extra), maar met enige creativiteit kan mogelijk elders geld gevonden worden of zijn er andere inpassingen mogelijk die een voordeel opleveren voor Vught-Noord..

Historisch besluit

Hoewel er dus nog betere oplossingen voor Vught zijn, is D66 Vught onverminderd trots op dit behaalde resultaat. Een historisch besluit. De lobby heeft een fantastische uitkomst opgeleverd, want het leek er even op dat Vught alleen enkele geluidsschermen zou krijgen. Een kroon op het werk van de gemeente (en met name wethouder Wilbert Seuren en burgemeester Roderick van de Mortel), heel veel bewoners en de samenwerkende belangengroeperingen in Vught (Samen voor Vught). De aanleg zal naar schatting in 2016 beginnen en enkele jaren gaan duren. D66 zal het proces nauwlettend in de gaten blijven houden. Het eindplaatje ziet er goed uit, maar de weg ernaartoe zal nog een hele pittige zijn en een hoop vragen van alle bewoners in de buurt van het spoor. Voorop staat dat het even doorbijten wordt, maar dat na 2020 de leefbaarheid enorm verbetert: Vught wordt meer één geheel. Zie ook: - Doorbraak: provincie komt over de brug met geld voor verdiept spoor (7-6-2014) - Eerdere berichten op deze site over het spoor