Fantastisch resultaat: 6.000 bezwaarschriften tegen spoorplannen
Er zijn in Vught maar liefst zesduizend bezwaarschriften ingediend tegen de plannen met het spoor na het jaar 2020. Naar verwachting gaan er vanaf 2020 150 goederentreinen en 432 personentreinen door de gemeente rijden. Onacceptabel, meent D66 Vught. En dat is ook het oordeel van de inwoners van Vught.
Helft schrijft bezwaar Bijna de helft van alle huishoudens in het dorp een brief heeft geschreven. Het ongekend grote aantal reacties een duidelijk signaal hoe zeer Vughtenaren zich door de plannen bedreigd voelen in hun leefbaarheid, veiligheid en bereikbaarheid.
600 miljoen Tussen Meteren en Vught gaan vanaf 2020 flink meer treinen rijden, omdat intercity's zes keer per uur gaan rijden en er een afslag komt. In 2020 doorkruisen per dag 400 treinen Vught. Er is maar één mogelijkheid bespreekbaar om al die treinen door het dorp te laten rijden: door een verdiept spoor of een tunnel op het spoorweg tussen Den Bosch en Boxtel. Probleem: dat kost tussen de 300 tot 600 miljoen euro en er is maar 150 miljoen beschikbaar. Voor 300 miljoen gaat het spoor in een deel van Vught de grond, voor 600 miljoen in de hele bebouwde kom van Vught.
6000 zienswijzen Wehouder Wilbert Seuren (D66, Verkeer) reageert verheugd op het enorme aantal bezwaren dat is ingediend. "Ik heb het even gecheckt, maar er gaan echt zo'n 6.000 zienswijzen naar Den Haag, met één boodschap!" Formeel moet het Ministerie alle zienswijzen registreren en er op reageren. Seuren: "Maar nu meer dan de helft van alle Vughtse huishoudens een zienswijze heeft ingediend, zal Den Haag zich moeten gaan realiseren dat Vught recht heeft op een goede en structurele oplossing voor de infrastructurele problemen waarvoor wij hier in Vught gesteld worden".
40 pagina's Naast de ruim 6.000 zienswijzen van Vughtenaren, heeft ook het college van burgemeester en wethouders een zienswijze ingestuurd van maar liefst 40 pagina's. Strekking van deze zienswijze is dat PHS mogelijk is, maar alleen als er minimaal een verdiepte ligging van het spoor komt (N65 kruist hier dan op maaiveld). Inzet is een zo maximaal mogelijke verdiepte ligging (dus over een zo lang mogelijk stuk) en het verzoek aan het rijk hiervoor middelen op tafel te leggen. De zienswijze van de gemeente is HIER te lezen.
Zie ook: - Verdiept spoor in Vught nog lang geen gelopen race
Helft schrijft bezwaar Bijna de helft van alle huishoudens in het dorp een brief heeft geschreven. Het ongekend grote aantal reacties een duidelijk signaal hoe zeer Vughtenaren zich door de plannen bedreigd voelen in hun leefbaarheid, veiligheid en bereikbaarheid.
600 miljoen Tussen Meteren en Vught gaan vanaf 2020 flink meer treinen rijden, omdat intercity's zes keer per uur gaan rijden en er een afslag komt. In 2020 doorkruisen per dag 400 treinen Vught. Er is maar één mogelijkheid bespreekbaar om al die treinen door het dorp te laten rijden: door een verdiept spoor of een tunnel op het spoorweg tussen Den Bosch en Boxtel. Probleem: dat kost tussen de 300 tot 600 miljoen euro en er is maar 150 miljoen beschikbaar. Voor 300 miljoen gaat het spoor in een deel van Vught de grond, voor 600 miljoen in de hele bebouwde kom van Vught.
6000 zienswijzen Wehouder Wilbert Seuren (D66, Verkeer) reageert verheugd op het enorme aantal bezwaren dat is ingediend. "Ik heb het even gecheckt, maar er gaan echt zo'n 6.000 zienswijzen naar Den Haag, met één boodschap!" Formeel moet het Ministerie alle zienswijzen registreren en er op reageren. Seuren: "Maar nu meer dan de helft van alle Vughtse huishoudens een zienswijze heeft ingediend, zal Den Haag zich moeten gaan realiseren dat Vught recht heeft op een goede en structurele oplossing voor de infrastructurele problemen waarvoor wij hier in Vught gesteld worden".
40 pagina's Naast de ruim 6.000 zienswijzen van Vughtenaren, heeft ook het college van burgemeester en wethouders een zienswijze ingestuurd van maar liefst 40 pagina's. Strekking van deze zienswijze is dat PHS mogelijk is, maar alleen als er minimaal een verdiepte ligging van het spoor komt (N65 kruist hier dan op maaiveld). Inzet is een zo maximaal mogelijke verdiepte ligging (dus over een zo lang mogelijk stuk) en het verzoek aan het rijk hiervoor middelen op tafel te leggen. De zienswijze van de gemeente is HIER te lezen.
Zie ook: - Verdiept spoor in Vught nog lang geen gelopen race