D66 stemt in met bijdrage van 16,7 miljoen voor aanleg verdiept spoor Vught

De fractie van D66 in Vught gaat akkoord met de gemeentelijke bijdrage van 16,7 miljoen euro voor de aanleg van een stuk verdiept spoor in Vught. Dat bleek in de laatste commissievergadering waar dit als enige punt op de agenda staan. Fractievoorzitter Fons Potters noemde het zelfs ‘ondenkbaar’ dat D66 na al die jaren strijd voor een verdiept spoor niet met de financiering instemt. D66 zegt volmondig ja tegen de bijdrage in de financiering omdat het alternatief (de zogenoemde maaiveldvariant) alleen maar wat geluidsschermen en een tunnel bij de Wolfskamerweg behelst. Dat pakt dramatisch uit voor de leefbaarheid in Vught en oversteekbaarheid van het spoor. 16,7 miljoen is voor een gemeente met de omvang van Vught een hele kluif, maar daar krijgt de gemeenschap wel ruim een half miljard euro aan investeringen voor terug. “Het is bovendien ondenkbaar dat wij tegen deze overeenkomst stemmen, omdat we hier jaren voor gestreden hebben”, stelde Potters. “Niet alleen wij als D66, maar ook de andere partijen in de gemeenteraad, in provinciale staten en in de Tweede Kamer, het college van burgemeester en wethouders en bovenal de inwoners van Vught die massaal streden vóór een verdiept spoor.”

Aandacht voor situatie langs spoor in Noord en Zuid

D66 toonde begrip voor de insprekers uit Vught-Noord en Zuid die geen verdiept spoor krijgen. Ook de fractie van D66 had graag een langer traject gehad waarin het spoor verdiept zou worden aangelegd. “Zuid en Noord hadden we óók een verdieping gegund. Een tunnel was nog mooier geweest, maar reëel was en is die wens vanwege de kosten niet”, aldus Potters. “En het is net zo irreëel om nu te stellen dat Vught terug moet naar de onderhandelingstafel om nog meer geld bij elkaar te onderhandelen. Sterker nog: het rijk en de provincie hebben al getekend, gelukkig maar. En nu zijn wij als gemeente aan de beurt. Dat gaan we doen wat D66 betreft, liefst met raadsbrede steun.” De vraag is of dat gaat lukken, omdat PvdA-GroenLinks geen goed woord over had voor de 502 miljoen euro aan investeringen rond het spoor in Vught. De partij vroeg zich zelfs hardop af of we niet net beter overal in Vught geluidswallen langs het spoor moeten zetten. Alle partijen erkenden Noord en Zuid als pijnpunt, maar gingen niet zo ver als PvdA-GroenLinks om dan desnoods maar alle plannen af te blazen. Bovendien bestaat de kans wel degelijk dat deze plekken meer dan de wettelijke maatregelen krijgen. Voordelen en besparingen kunnen namelijk binnen het project besteed worden, een bijzondere clausule in de overeenkomst met de provincie en het rijk.

Wensenlijst voor het gemeentebestuur

Samen voor Vught (de gezamenlijke belangengroep voor een verdiept spoor in Vught) heeft een lijst met alle pijnpunten en aanvullende wensen aangedragen. D66 wil deze komende raadsvergadering graag met alle andere partijen in de gemeenteraad indienen als motie voor het gemeentebestuur. “Hoewel de gemeente onmogelijk de wensen op voorhand kan vervullen, kan het lijstje wel dienen als een mooi kompas”, stelde Potters. “Bovendien is het een goede lijst waar het college in ieder geval per punt goed zal moeten beargumenteren waarom iets wel, niet of maar deels te realiseren kan worden.” De raadsvergadering waarin besloten wordt over de bijdrage aan het verdiepte spoor is op donderdag 5 maart. Zie ook: - Nu definitief: spoor Vught gaat de grond in! (17-6-2014) - Doorbraak: provincie komt over de brug met geld voor verdiept spoor (7-6-2014) - Eerdere berichten op deze site over het spoor Reacties? [email protected]