D66 is blij dat Vught kan beginnen met de aankoopregeling voor mensen die door de plannen met spoor en N65 'vastzitten' in hun huis. Bij de behandeling in de raad deden alle partijen water in de wijn, waardoor er enkele aanpassingen in het voorstel werden gedaan waarmee alle politieke partijen konden leven. D66 was wel geschrokken en teleurgesteld over de aanloop naar de vaststelling van de regeling.
"Het is best bijzonder dat we werken aan deze bovenwettelijke regeling", aldus D66-fractievoorzitter Dianne Schellekens. "We hoeven als Vught geen regeling te maken, maar we vinden het wel heel wenselijk en we zetten daarvoor nu een grote stap." De aankoopregeling is afgestemd op de Vughtse situatie en gebaseerd is op recente ervaringen in Moerdijk en Groningen. D66 vindt het tijd om aan een pilot te beginnen, want de ombouw van de N65 start in 2019. Dan moet de aankoopregeling uit de kinderschoenen zijn."
Het regende onterechte kwalificaties over de aankoopregeling
D66 uitte wel zorgen over wat er in de beeldvorming rond de aankoopregeling is gebeurd. "In plaats van dat we met zijn allen de schouders eronder zetten, rolden verschillende partijen binnen en buiten de politiek over elkaar heen om als eerste een zwarte piet uit te reiken aan college en raad dat de regeling mensen in de kou laat staan", aldus Schellekens. "Nog voordat de regeling er lag, werd hij zonder kennis van zaken of enige uitleg van buitenaf inhoudelijk compleet afgeschoten en weggezet als rigide en opgezet vanuit wantrouwen en winstbejag."
Voor D66 staat het belang van de bewoners in het spoorgebied en langs de N65 voorop. En het rollebollen over straat in de aanloop naar de regeling zette dat belang in de schaduw. Schellekens: "Het geeft toch te denken als een spoorbewoner tegen je zegt dat hij niet meer hardop durft te zeggen dat hij vindt dat het goed gaat, tevreden is over de informatie en blij is met de regeling die er komt en daar wel vertrouwen in heeft."
Met zo'n regeling moet je geen politiek bedrijven
Voor D66 werd het nog onduidelijker toen Samen voor Vught na de uitleg van de regeling bij monde van de voorzitter aangaf dat er een regeling ligt die kansen biedt. Maar vervolgens werd er door een bestuurslid ingesproken in de commissie dat er een rammelende regeling ligt en als klap op de vuurpijl sprak een ander bestuurslid bij de lokale omroep AVULO uit dat de gemeente met ‘poen’ voor de aanwonenden van spoor en N65 moet komen. Ondertussen stookte PvdA-GroenLinks de boel nog maar een keer op door in de media eenzijdig allerlei niet beargumenteerde eisen te stellen, terwijl een Statenlid van de PvdA juist weer wél enthousiast was en de regeling ziet als mogelijkheid voor dergelijke andere projecten in Brabant.
D66 benadrukte in de raadsvergadering nogmaals het advies van de burgemeester van Moerdijk: bedrijf geen politiek bij het instellen van een aankoopregeling. D66 vindt dat alle betrokkenen zich verantwoordelijk moeten voelen voor een goed proces en een vangnetregeling die ervoor zorgt dat mensen weg kunnen als dat om wat voor reden dan ook noodzakelijk is. Het is wat D66 betreft hoog tijd om aan verwachtingenmanagement te gaan doen.
D66 hecht aan raadsbrede steun voor de regeling
In de commissie heeft D66 gezegd dat unanimiteit van de raad over de aankoopregeling en de daarbij horende pilot veel waard is. "D66 is geen voorstander van het onbeargumenteerd draaien aan de knoppen van de regeling omdat dat beter werkenderwijs in de pilot kan gebeuren", aldus Schellekens. "We doen op dat punt water bij de wijn en steunen het gezamenlijke, raadsbreed ingediende voorstel. Dat doen we voor de bewoners die het betreft maar ook voor het regelen van de beschikbare middelen is het nodig dat alle partijen samen optrekken."
Zie ook:
-
het raadsbreed aangenomen voorstel
-
D66 wil vaart maken met aankoopregeling (12-12-2016)
-
de complete regeling
-
een overzichtelijke samenvatting (sheets van de presentatie)
Reageren?
[email protected]