D66 agendeert in Tweede Kamer trillingsproblematiek spoor

D66 in de Tweede Kamer gaat vragen stellen aan staatssecretaris Sharon Dijksma (infrastructuur) over trillingsproblematiek rondom het zware goederenvervoer per spoor. Dat is de uitkomst van een gesprek van afgelopen maandag in Den Haag met D66-Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven. Onder andere D66-fractievoorzitter Birgit Cordes was daarbij aanwezig. Bij het gesprek waren ook D66-politici uit Geldermalsen en Eindhoven. Ook het Gelderse Statenlid Rita Braam en de Bossche Europarlementariër Matthijs van Miltenburg waren aangeschoven. Van Veldhoven heeft zich uitvoerig laten informeren over de problematiek die niet alleen in de gemeente Vught speelt. Overal waar zwaar beladen goederentreinen door woongebieden rijden kan overlast optreden. Van Veldhoven, die als oud-inwoner van Waardenburg en na een werkbezoek in Vught ook goed op de hoogte is van de Vughtse situatie, zal naar aanleiding van het overleg Kamervragen stellen. In de overleggen tussen staatssecretaris Dijksma en de Tweede Kamer omtrent het spoor zal zij de trillingsproblematiek verder aan de orde stellen. Van Miltenburg richt zich op mogelijke grensoverschrijdende zaken. Goederenvervoer houdt immers niet op bij de landsgrenzen.

Onderzoek naar trillingsoverlast staat nog in de kinderschoenen

In tegenstelling tot bij geluidsoverlast staat onderzoek naar trillingsoverlast nog in de kinderschoenen. Dat zei trillingsexpert Arnold Koopmans tijdens een bijeenkomst eind 2015 in Vught georganiseerd door Samen voor Vught.Trillingen zijn sterk afhankelijk van de grondsoort en type bebouwing en fundering. Zijn complete presentatie is hier terug te lezen  Een ander burgerinitiatief Trilvrij Tricht (gemeente Geldermalsen) deed onderzoek om trillingsoverlast van zwaar goederenvervoer over het spoor goed in kaart te brengen. Daaruit bleek dat het probleem groter is dan tot nu toe wordt aangenomen en dat regelgeving nog uiterst summier is. De delegatie van Brabantse en Gelderse D66-politici vroeg vooral aandacht voor de tekortkomingen in de huidige regelgeving. Die gaat uit van gemiddelden terwijl niet alleen het aantal treinen maar vooral ook de zwaarte en rijsnelheid daarvan bepalen of trillingen overlast of schade veroorzaken. Als bewoner bewijzen dat schade aan je huis door goederentreinen veroorzaakt wordt is heel lastig. Mede omdat er tot nu toe van uitgegaan wordt dat meer dan 60 meter vanaf het spoor geen overlast kan zijn. Daarnaar en naar mogelijkheden de overlast te beperken willen wij onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek.

Overlast moet goed in kaart gebracht worden

De ingewikkeldheid van de trillingsproblematiek kan enigszins vergeleken worden met die in Groningen; het goed in kaart brengen van schade en het vinden van objectieve kaders is ook daar een aandachtspunt, zo bleek voor Van Veldhoven die vorige week nog een werkbezoek aan die provincie bracht. Lange tijd zijn de gevolgen van aardbevingen, veroorzaakt door de gaswinning, niet serieus genoeg genomen. In Groningen is de bewijslast inmiddels omgedraaid. Voor wat betreft trillingsschade is dat nog niet het geval. Het is goed daar eenduidige kaders voor te vinden. Goederentreinen rijden immers door meer steden en dorpen in Nederland en met een groeiend gebruik, zal ook die kant van het ‘veilig spoor’ gezekerd moeten worden. [caption id="attachment_3956" align="alignleft" width="1024"]tweedekamerbezoek Overleg in Den Haag bij de D66-Tweede Kamerfractie met D66-Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven (tweede van links), D66-Europarlementariër Matthijs van Miltenburg en rechts van hem D66-fractievoorzitter Birgit Cordes.   foto: Rita Boer Rookhuiszen[/caption] [caption id="attachment_1608" align="alignleft" width="1024"]D66-Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven (midden) laat zich in Vught bijpraten over de spoor- en N65-problematiek door Fons Potters, de voormalige wethouder Wilbert Seuren en burgemeester Roderick van de Mortel D66-Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven (midden) laat zich in Vught bijpraten over de spoor- en N65-problematiek door Fons Potters, de voormalige wethouder Wilbert Seuren en burgemeester Roderick van de Mortel[/caption]     [caption id="attachment_2295" align="alignleft" width="1024"]D66-Europarlementariër Matthijs van Miltenburg (midden) met D66 Vught op de barricade voor een verdiept spoor. Links op de foto Joris Vrensen, rechts Bjorn Hondelink D66-Europarlementariër Matthijs van Miltenburg (midden) met D66 Vught op de barricade voor een verdiept spoor. Links op de foto Joris Vrensen, rechts Bjorn Hondelink[/caption]