Partijdige kieswijzer: D66 en Voortvarend Voorst
Hier kunnen wij kort zijn. Een partij die een karwei wil afmaken zonder aan te geven welk karwei dat is. Maakt vergelijkingen wel heel moeilijk.
De verschillen
D66
Uiteindelijk heeft D66 een verkeersplan uit onderhandeld waarin de kwetsbare verkeersdeelnemers op nr. 1 staan.
In Twello hebben we geen andere oplossing gevonden dan mee te gaan in het afronden van de randweg. Andere alternatieven zijn door onze partij uitgeprobeerd maar uiteindelijk afgevoerd.
Voortvarend Voorst
Voortvarend Voorst zegt andere kansen te zien“ om de doorstroming te bevorderen en om te gaan met het vrachtverkeer” in Twello. Zo besparen ze ten minste 8 miljoen. Kennelijk kosten andere verkeersmaatregelen geen geld en blijft de doorstroming van vrachtwagens door de woonstraten in Twello gaan. We lezen dus ook bij deze partij geen goed alternatief. Ook D66 heeft lang gedacht dat andere oplossingen mogelijk waren maar een betere optie hebben we niet gehoord en zelf ook niet gevonden.
Voortvarend Voorst komt ook tot die conclusie door in het hoofdstukje veiligheid te schrijven: “Bovendien zouden we met de aanwonenden en ondernemers willen onderzoeken hoe we het centrum van Twello (verkeers)veiliger kunnen maken.” Oooh, dus overal 30 km/h en dan veertig jaar later deze oplossing presenteren. Dat schiet nog niet erg op.
D66
Invullen van de volkshuisvestelijke opdracht is een collegetaak waarbij strakke regie noodzakelijk is. Goedkoop bouwen is geen automatisme dat door de markt wordt opgepakt. De door de raad geëiste 40% sociale woningbouw is een harde eis maar ook een moeilijke opdracht. Het is in Voorst makkelijker om een markt te vinden voor woningen in het dure segment. Juist jongeren en ouderen willen we zoveel mogelijk in Voorst behouden en beter huisvesten.
Voortvarend Voorst
Voortvarend Voorst schetst een beeld van te realiseren woningbouw waarbij voor elk probleem regeltjes in het vooruitzicht worden gesteld. “We willen niet dat de kernen (en/of de buitengebieden) helemaal volgebouwd worden”, hogere bouw is bijna onmogelijk terwijl er wel goedkopere wooneenheden worden gerealiseerd. De welstandscommissie moet meedenken met de inwoners. D66 leest hier een sterk oppositiegeluid dat wel leidt tot een krachtig tegengeluid in de raad maar ook gauw wegloopt voor de verantwoordelijkheid (als het moeilijk wordt) om een mix aan goedkopere woningen te plaatsen, bij voorkeur in het middelpunt van de kern van de dorpen.
Dit klinkt meer als (bepaalde) belangen vertegenwoordigen dan belangen wegen.
D66
Organiseer een raadsakkoord. Aan de hand daarvan wordt een college samengesteld.
Een lokaal referendum behoort tot de mogelijkheden als het een onderwerp is dat tot op postcodeniveau kan worden uitgevoerd. Een stemming in de ene kern moet niet beïnvloed worden door inwoners uit andere kernen.
Inspraak zo vroeg mogelijk in processen.
Er moet een inspraakverordening komen die de spelregels duidelijk maakt.
Voortvarend Voorst
Deze partij is de stem van de inwoners van Voorst. Kritiek van inwoners komt vaak via deze partij als eerste in de raad. Hoewel de partij midden in de maatschappij staat is het steeds de vraag of Voortvarend Voorst uit kan stijgen boven het niveau van doorgeefluik van ervaren problemen.
Met de kennis die er in de partij zit, zou er veel meer uit te halen zijn als naast de signaalfunctie ook over vervolgstappen efficiënter nagedacht zou worden.
D66
Tot 2030 is er geen mogelijkheid om te plaatsen. Het is wel noodzakelijk om aan de mix te blijven werken en windmolens lijken daarbij tóch een noodzakelijke optie.
Van de lokaal geproduceerde energie moet ook lokaal (financieel 50%) van geprofiteerd kunnen worden.
Voortvarend Voorst
De partij maakt zich zorgen over het gebruik van agrarische grond voor zonneparken. D66 deelt die mening. De conclusie is dat er ook windmolens noodzakelijk zijn. De coöperatie is het sleutelwoord voor Voortvarend Voorst. In grote lijnen kunnen D66 en Voortvarend Voorst zich op dit beleidsterrein prima vinden.
Hoe Voortvarend Voorst met weerstand omgaat om dit ook politiek te realiseren, dat is nog wel een grote vraag. Er is enorm veel weerstand om intensiever onze eigen energiepolitiek te organiseren in de gemeente.
D66
Voortschrijdend inzicht heeft geleid tot alsnog de tunnel onder het spoor (Randweg) omarmen als het beste voor de verkeersproblematiek.
Wie durft een Raadsakkoord aan? D66 Voorst wel.
Voortvarend Voorst
Sociale woningbouw, de verkeersproblematiek in Twello en de energietransitie moet aangepakt worden maar hoe verwerkt de partij de kritische geluiden tot gedurfde standpunten zodat er ook resultaten geboekt worden?
Meedoen met D66
Laat je stem klinken. We zijn met velen. Zet nu de volgende stap. Doe met ons en Sigrid Kaag mee.
Of start een nieuwe vergelijking
Selecteer de thema’s die jij belangrijk vindt
Doe mee met D66
Kies voor een land waar je vrij kunt zijn. Waar niemand je laat vallen. Zet de eerste stap en schrijf je in.
Ontvang updates van Rob Jetten
Denk en praat mee met D66
Gemakkelijk lid worden wanneer je wil
Klaar! Bedankt voor je interesse
Wil je nog meer doen?