Arjen Uytendaal
In 2025 gaat het voor onze gemeente een financieel turbulent jaar worden. Het jaar 2024 zullen we afsluiten met een miljoenen verlies, voornamelijk door uit de hand lopende kosten voor onze jeugdzorg en het niet halen van beoogde bezuinigen op de jeugdzorg. Het tekort zullen we uit onze algemene reserve moeten dekken. En de begroting van 2025 kregen we alleen maar rond door ook een paar miljoen uit onze algemene reserve in te boeken. Onze algemene reserve is dan bijna op …… En dan moeten de ‘ravijn jaren’ 2026 en verder er nog aankomen. Dat betekent dat we flink op onze structurele uitgaven moeten gaan bezuinigen. Eerste berekeningen laten zien dat er zo € 6 miljoen bezuinigd moet gaan worden. De komende maanden gaan we ons hier in verdiepen en bepalen we waar we wel en niet op willen gaan bezuinigen. Wat D66Velsen betreft nemen we geen maatregelen die onomkeerbaar zijn. Weg is weg en komt niet meer terug. In juni 2025 zullen we dan bij de voorjaarsnota de moeilijke besluiten moeten gaan nemen.
Dat betekent óók dat er de komende jaren geen of heel weinig ruimte is voor nieuw beleid!
Gelukkig gaan er ook nog wel zaken door, óf omdat daar al geld voor is gereserveerd óf omdat dat geld vanuit diverse subsidie regelingen beschikbaar komt zoals ‘Netten op Zee’, MRA regio deal West, walstroom subsidie uit den Haag, Joint Transition Fund, het Visserij Ontwikkel Plan (VOP), Verduurzamingsfondsen voor bv Stadsschouwburg etc.
Zouden we in 2025 nu eindelijk eens een OK voor het aanleggen van de energiehaven krijgen? Willen we de Houtrakpolder behouden voor natuur en waterberging dan is dit dringend noodzakelijk. De ruimte is urgent nodig voor de uitbreiding van alle off shore wind activiteiten in onze regio.
Gaat het in 2025 nu echt gebeuren? Gaat het Zeehavenbedrijf IJmuiden nu wel de zee- en binnenvaartkade aan de NAM kade via een langjarige concessie over nemen van de gemeente en deze volledig opknappen en geschikt maken voor de zeevaart / offshore wind? Het ziet er naar uit dat er nu een goede project manager op zit en de kade nu snel in de markt gezet kan worden. Meer kade ruimte voor de offshore wind ontwikkelingen is zeer gewenst!
De geluiden rond het aanleggen van walstroom voor bijvoorbeeld de Ferry-schepen zijn wisselend voor 2025. Het plan is er en de benodigde subsidies ook, maar nu is de tijdige stroom levering door Liander onzeker. Over een paar zullen de kabels er liggen en de aansluitingsmogelijkheden ook alleen is er dan waarschijnlijk geen prik op de kabel.