Zonnebrandpalen, maar niet bij iedere kustkern

D66 Veere heeft kritiek geuit op de keuze om op de stranden van Vrouwenpolder en Westkapelle geen palen te plaatsen met gratis zonnebrandcrème, en in Dishoek, Zoutelande, Domburg en Oostkapelle wel. “Dat ademt uit dat de ene kern, en de ene toerist waardevoller is dan de andere,” aldus D66-fractievoorzitter Jacco van Maldegem.

Ook geen gratis appels

Van Maldegem is sowieso kritisch op de keuze om zonnebrandcreme gratis te maken. “Voorkomen van huidkanker is een nobel streven, maar is het een taak van de overheid om dan die crème gratis weg te geven?” Hij trekt de vergelijking met gratis appels voor iedere inwoner. “Dat doet de gemeente ook niet, terwijl appels goed zijn voor de gezondheid van inwoners.”

LET OP: auteursrechten ontbreken. S.v.p. de auteursrechten invullen voor deze afbeelding before using it.

Als je het doet, dan overal

Het is discutabel volgens D66 Veere om bij een klein aantal stranden de palen neer te zetten. “Als we het echt belangrijk vinden om die crème aan de man te brengen, dan moeten we het ook overal doen.”

College beweegt niet

Het college ziet geen mogelijkheden om ook in Vrouwenpolder en Westkapelle een zonnebrandpaal te plaatsen. Die keuze is nu eenmaal gemaakt, zo reageerde het college op de vragen van Van Maldegem.

D66 Veere ziet een overeenkomst tussen deze discussie over gratis zonnebrand op stranden met de toeristische informatiepunten in kernen. “Ook toen was het antwoord dat het college vasthoudt aan eerdere keuzes, zonder verdere argumenten.” Dat bevreemdt Van Maldegem, die hoopt op een gemeentebestuur die handelt op basis van inhoudelijke argumenten.