Weg met die hondenbelasting!

Veerse bezitters van trouwe viervoeters kunnen opgelucht adem halen. Zij hoeven vanaf volgend jaar geen hondenbelasting meer te betalen aan de gemeente. D66-fractievoorzitter in Veere Jacco van Maldegem: “Heel fijn dat het college op ons aandringen nu voorstelt deze oneerlijke belasting te schrappen.”

Ouderwets, oneerlijk
en inefficiënt

Sinds D66 Veere met Van Maldegem vertegenwoordigd is in de gemeenteraad heeft D66 al meermaals geprobeerd een meerderheid te vinden om de hondenbelasting vaarwel te zeggen. “Het is een ouderwetse, oneerlijke en inefficiënte aanslag,” aldus Van Maldegem, “en dus niet meer dan terecht dat deze lokale belasting verdwijnt.”

D66 glashelder over hondenbelasting; afschaffen maar!

Beeld: castelfineart.com

Bedoeld tegen
hondsdolheid

D66 Veere vindt de hondenbelasting ouderwets om die ooit in het leven is geroepen als middel om de bevolking te beschermen tegen hondsdolheid. Van Maldegem: “Het aantal gevallen van hondsdolheid is nihil, en toch hebben we een flink aantal honden in de gemeente.”

Honden wel belast,
katten en paarden niet

Bovendien acht Van Maldegem de hondenbelasting oneerlijk. Hij trekt de vergelijking met kattenbezitters en inwoners die een paard hebben. “Die beesten hebben net zo veel benen, veel haar en produceren ook poep, maar zijn gratis,” aldus de aanvoerder van de Veerse sociaal-liberalen.

Geen controle meer
achter de voordeur

Ook is het een inefficiënte manier om geld op te halen. “De hondenbelasting vergt huis-aan-huiscontrole bij inwoners achter de voordeur. Dat kost veel tijd en mankracht,” stelt Van Maldegem. “Die tijd kunnen boa’s van de gemeente beter besteden aan de opsporing van illegale toeristische verhuur van huizen.”

Op veel meer plekken
verdwijnt hondenbelasting

Steeds meer gemeenten schaffen de hondenbelasting af. Vijftien jaar geleden betaalden hondenbezitters in driekwart van de Nederlandse gemeenten die taks. Inmiddels heffen minder dan een op de drie gemeenten de hondenbelasting. “Gelukkig hoort Veere nu ook bij de meerderheid van de verstandige gemeenten op dit vlak.”

Pas definitief nadat
begroting vaststaat

De afschaffing van de hondenbelasting is pas definitief als de gemeenteraad in november instemt met de begroting voor 2025, en in december met de tarieven voor de lokale belastingen. Van Maldegem: “Afschaffen van de hondenbelasting is een feestje voor ons en in lijn met ons verkiezingsprogramma, waarop de inwoners ons hebben gekozen.”