Draagvlak toerisme brokkelt af

Steeds minder Veerse inwoners zijn blij met de druk die de toeristenstroom legt op de gemeente. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme. D66-fractievoorzitter Jacco van Maldegem: “96 procent van de inwoners willen niet dat er nog meer toeristen komen. En het college doet daar weinig tot niets aan.”

Wethouder wil het belang toerisme weer uitleggen

Dat bleek tijdens de raadsvergadering van woensdag 5 juli. Van Maldegem heeft wethouder Steketee gevraagd hoe het college de conclusie van het rapport bekijkt. “Het college kon niet verder komen dan te zeggen dat ze nog een keer zou uitleggen aan de inwoners hoe belangrijk toerisme voor Veere is,” aldus de korte samenvatting van D66-fractievoorzitter Van Maldegem.

Rapportage HZ Kenniscentrum Kusttoerisme

Toeristen op Markt in Veere Beeld: HZ Kenniscentrum Kusttoerisme

Kip met gouden eieren niet slachten

Van Maldegem stelt dat het toerisme de basis is voor de welvaart in de gemeente Veere. “En precies daarom moeten we zuinig omgaan met alles waarvoor de toeristen onze dorpen en steden bezoeken.” D66 Veere vreest dat ongebreidelde groei van het toerisme de kip met de gouden Veerse ei slacht. “Onze gasten komen voor het strand en de zee, maar ook voor de rust en de ruimte die we te bieden hebben.”

Koester de gastvrijheid

Bescherm dus wat kwetsbaar is, luidt het devies van D66 Veere. Ook om te voorkomen dat het sentiment onder inwoners verandert. Gastvrijheid vindt een toerist niet alleen in het hotel of op de camping. Ook in contact met inwoners is een vriendelijke, open houding belangrijk.

Te veel toeristen volgens veel inwoners

In alle kernen, behalve Zoutelande en Koudekerke, maakt een meerderheid van de inwoners zich zorgen over hoe het toerisme zich ontwikkelt in de gemeente. In bijvoorbeeld stad-Veere (67%), Oostkapelle (57%) en Domburg (52%) vindt de meerderheid van de inwoners dat er jaarlijks simpelweg te veel toeristen naar de gemeente Veere komen.

Inwoners voelen dat er meer toeristen bijkomen

In alle dorpen en steden heeft minstens 2 op de 3 inwoners het gevoel dat er nog steeds meer toeristen naar de gemeente Veere blijven komen. Van Maldegem: “Dus dan is het tijd voor actie voor de politiek zou je denken. Maar nee, wethouder Steketee komt niet verder dan ’toerisme, belangrijk’ en ‘nog een keer in gesprek met inwoners over het belang van toerisme.”

In september debat over uitkomsten HZ-rapport

Volgens D66-fractievoorzitter Van Maldegem is dat schrijnend. “Daarmee doe je geen recht aan de conclusies van het rapport.” Om te voorkomen dat het rapport in de bureaulade verdwijnt, heeft Van Maldegem de gemeenteraad gevraagd dit rapport van het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme in september in de gemeenteraad te bespreken.