Duurzaam, klimaat: doen wat je kunt!!!

Iedereen is welkom woensdag 18 oktober om 19:30 in de Stoomfabriek in Dalfsen.

Woensdag 18 oktober 2023, 19.30, Theater Stoomfabriek Dalfsen, met:
Maurits Groen, duurzaam denker en doener, al jaren in de top van de Duurzame Top 100, hield een duurzame Troonrede, en:
Milou van Rijn, kwartiermaker, energiecoach een aanjager van duurzame buurten in Zwolle, en:
Gerben Wijnja, Overijsselse kandidaat D66 lijst Tweede Kamer.

Duurzaamheid, gedrag veranderen voor een beter klimaat, het lijkt soms zo onhaalbaar. Wat kun je zelf doen? Wij, jij, ik, kunnen enorm veel bijdragen en winnen! Hoe kunnen we omgaan met grondstoffen, met bodem, met bomen, met water, met warmte, met kou, met isolatie, met apparaten? Wat kun je zelf, al dan niet met buren, wel of niet ondersteund door ‘de overheid’ doen? Veel!!! D66 Vechtdal nodigt van harte uit om mee te komen praten op woensdag 18 oktober, in
Dalfsen, in het Theater De Stoomfabriek, om 19.30 uur.

Maurits Groen:

Prijkt al jaren in de top van de Trouw Duurzame Top 100. Als communicatieadviseur, activist en ondernemer is hij overtuigd denker en doener op het gebied van milieu in alle facetten. Ooit begon hij als hoofdredacteur van het blad Milieudefensie, hij nam mede het initiatief om de wereldkampioenschappen voetbal in Zuid Afrika in 2010 klimaatneutraal te maken door miljoenen gloeilampen te vervangen door led-verlichting, hij richtte duurzame bedrijven op, hij is lid van de Stichting Urgenda, zit in de Nederlandse raad van advies van de ‘Club van Rome’. In 2016 sprak hij de zogeheten Duurzame Troonrede uit, een rede die al vanaf 1997 op de eerste dinsdag van september in de Tweede Kamer, vergezeld van een koffertje met honderden duurzame initiatieven. Groen zit in de stuurgroep van de Duurzame Troonrede/Dinsdag, een dag waarop ook ieder jaar een trendrapport wordt gepubliceerd.

LET OP: auteursrechten ontbreken. S.v.p. de auteursrechten invullen voor deze afbeelding before using it.

Milou van Rijn:

Is naar eigen zeggen een verbinder en verknoper. Ze bouwt het liefst aan lerende organisaties. De verhouding overheid, markt en bewonersinitiatieven mag best veranderen volgens haar als transities sneller moeten. De Zwolse omschrijfthaar favoriete rol het liefst als ‘onafhankelijk kwartiermaker’. Groen, energie en gebouwde omgeving zijn de sleutelwoorden voor haar werk en passie. Ze heeft een voorkeur voor een gebiedsgedreven benadering. Daar komt alles samen. Uit liefde voor het landschap (platteland) of baas is eigen buurt (stad) nemen bewoners eigenaarschap. Fusie van belangen is heel wat anders dan een compromis. Van Rijn vindt dat je pas kunt adviseren als je zelf ook geworteld bent. Ze is:
-Bestuurder Energiecoöperatie Zwolle
-Bestuurder Vereniging Duurzaam Platform Zwolle
-Kernteam wijkinitiatief in eigen wijk
-Projectleider energie-opwek/lokaal eigendom
-Kwartiermaker burgeriniatief Twistvlietpark
-Struikrover (circulair groen)
–Energiecoach

Gerben Wijnja:

D66 raadslid in de gemeente Kampen én kandidaat op de lijst voor de Tweede Kamerverkiezingen. Vorig jaar nog genomineerd voor de verkiezing tot ‘Beste raadslid van Nederland’. Wijnja wordt geroemd om de verbindende rol die hij inneemt in de Kamper gemeenteraad. Hij weet thema’s bespreekbaar te maken met respect voor ieders geloofsovertuiging of wereldbeeld. Wijnja wordt gezien als een bevlogen en betrokken raadslid; altijd spelend op de bal met het doel voor ogen. Gerben wil de ‘regio’, Overijssel, laten horen in Den Haag: ‘verbindend, maar wel vooruit’.