Geen besluit verkeerssituatie Offingawier

Terugblik raadsvergadering 26 september:

Bijdrage Luuk Adema

Offingawier, nog een extra hoofdpijndossier wat verkeer betreft. Het dorp wordt al meer dan 10 jaar aan het lijntje gehouden. Jarenlang wordt er gedroomd, gedacht en gesproken over de aanleg van een nieuw tracé naar de Potten, dit om de gevaarlijke en drukke verkeerssituatie in het dorp op te lossen.

Maar helaas is de boodschap van dit college weer duidelijk, er wordt niet geïnvesteerd in een wens van de inwoners. Keer op keer worden de inwoners van Offingawier heen en weer geslingerd tussen hoop en vrees. De verkeerscommissie stelt zich al zo lang actief en constructief op. En opnieuw krijgen zij dit teleurstellende raadsvoorstel te verwerken. Geen definitieve nee, dat dan weer wel. Maar weer uitstel. En komt van dit uitstel ook afstel? In ieder geval wel in deze raadscyclus.

Fractie D66 is uitgesproken over dit tracé. Wij willen graag deze weg realiseren. Niet voor niets hebben wij de motie van 17 november 2022 gesteund om creatief te werk te gaan om dit te kunnen realiseren. Waar kunnen wij aan aflezen dat het college hier ook werk van gemaakt heeft? Dit is ons totaal niet duidelijk. De timing is ronduit slecht te noemen. Waarom nu dit uitstel, terwijl we met nog een paar weken te gaan de begroting gaan behandelen. Daar krijgen we het totale financiële inzicht en kunnen we met alles in kaart gaan afwegen wat we hiermee willen. We willen graag van de wethouder een gedegen antwoord ontvangen wat hierin de gedachtegang is, en nee, niet alleen het antwoord dat er dan te veel “haakjes” moeten worden besproken. Ook missen we de keuzes die we als raad hebben. Met het ravijnjaar aanstaande komt het woord ombuiging of bezuiniging steeds vaker voor in alle bijdrages, terecht. Maar er zijn meer smaken. We hebben mogelijkheden om de inkomsten te verhogen, te zoeken naar co-financiering, geld te lenen of de begroting niet sluitend te maken. Dat is zelfs wat de VNG adviseert om het tekort van het Rijk voor gemeentes aan te kaarten in Den Haag.

Nog een duidelijk document is het verkiezingsprogramma van de Partij van de Arbeid, ik citeer: Een rondweg in Offingawier is absoluut nodig om de veiligheid van inwoners te garanderen. Lezen wij dit nu goed? Hoe kunt u als partij dit zo makkelijk vooruit schuiven? Volgt u blind op uw eigen wethouder of heeft u als partij ook nog zeggenschap in uw duale fractiemomenten?
Het is bekend dat u als partij er voor de inwoners wilt zijn, veelal doet u dit goed en zijn wij het ook vaak met u eens. Maar waar is uw lef om uw eigen wethouder aan te spreken en uw eigen verkiezingsprogramma wel waar te maken?
Wethouder Rietman krijgt door dit dossier vooruit te schuiven weer te maken met een moeilijk verkeersdossier. Vindt het college zelf dat er nu keuzes worden gemaakt die grutsk en tichtby zijn?

Toen wij in april 2023 de plannen van de wethouder voorgelegd kregen over Harinxmaland hebben wij fors gediscussieerd over de aanleg van een waterpartij – of botengoot in de volksmond – die ook in het dure scenario 5,5 miljoen gaat kosten. We hebben ter voorbereiding een ton besteed aan de quickscan. Voor D66 heeft de veiligheid en leefbaarheid van Offingawier prioriteit boven een dure en draaibare spoorbrug bij deze nieuw te realiseren wijk. Klopt het dat de wethouder deze prioriteit anders ziet?

Ook wij vinden het erg vreemd dat er vol wordt ingezet op een autoluw Sneek met de bijbehorende problemen, maar dat Offingawier staat te springen om een autoluw dorp te worden. Vanwaar dit verschil? D66 blijft zich hard maken voor een oplossing voor Offingawier en waardeert de inzet van NS en FNP voor de amendementen, maar kan en wil daarin nu niet meegaan, omdat wij vinden dat zelfs met deze aanpassingen Offingawier geen recht wordt gedaan

Beeld: Wikipedia

Terugblik gemeente

Het college van burgemeester en wethouders stelde aan de raad voor om tot de gemeenteraadsverkiezingen in 2026 niet te investeren in een nieuw tracé als oplossing voor de verkeerssituatie Offingawier.

Verschillende partijen dienden amendementen in bij dit voorstel. Dit betekent dat ze het voorstel wilden aanpassen. Zo wilden FNP en GBTL dat het college nog voor januari 2026 met een voorstel naar de raad komt om de herinrichting van Offingawier te realiseren. Nieuw Sociaal, GBTL en PVV stelden voor dat het college, het dorp Offingawier, ondernemers Pottengebied, de Provincie en Europa financiële en praktische scenario’s uit gaan werken voor een mogelijke oplossing van de verkeersproblematiek Offingawier. Nadat ze hun ideeën hadden uitgelegd, heeft de raad gestemd.
Beide amendementen kregen geen meerderheid en zijn niet aangenomen. Het voorstel van het college werd ook niet aangenomen met 12 stemmen voor en 23 stemmen tegen.
Motie van treurnis
D66 was niet tevreden over het werk van het college van burgemeester en wethouders over de verkeerssituatie Offingawier. De partij diende een motie van treurnis in tegen de wethouder. Deze motie haalde het niet. 8 raadsleden stemden voor de motie en 27 stemden tegen.
Het voorstel, de amendementen en de motie zijn dus allemaal niet aangenomen. Het is op dit moment niet duidelijk hoe en wanneer dit onderwerp een vervolg krijgt.

Lees hier het hele stuk:
Gemeente Súdwest-Fryslân

Media

Beeld: Picasa

Groot Sneek
Het college van burgemeester en wethouders stelde aan de raad voor om tot de gemeenteraadsverkiezingen in 2026 niet te investeren in een nieuw tracé als oplossing voor de verkeerssituatie Offingawier.

Lees hier het hele stuk:
GrootSneek

Leeuwarder Courant
Offingawier staat na de gemeenteraad van Súdwest-Fryslân met lege handen wat de komst van een nieuwe weg aangaat. Geen enkel voorstel om iets aan de verkeerssituatie te doen, haalde het.

Lees hier het hele stuk:
LC

Beeld: offingawier.nl