Mobiliteit en bereikbaarheid

Ook in Son en Breugel zien we mogelijkheden om de mobiliteitstransitie te maken. D66 Son en Breugel vindt het belangrijk dat er meer vrij liggende fietspaden bijkomen waardoor het veiliger fietsen is, zoals tussen het centrum van Breugel en het centrum van Son, denk aan de Van Gentlaan en de Doornmanlaan, maar ook in de drukke Veerstraat. Ekkersrijt moet goed bereikbaar zijn middels regionale snelfietspaden en beter openbaar vervoer, ook richting Best en Acht. Het is nodig om snelle OV-verbindingen te realiseren met bushaltes die comfortabel en veiliger zijn met ruime fietsenstallingen (mini-hubs). In Son en Breugel staat deelmobiliteit zoals deelauto’s en een goede laadstructuur nog in de kinderschoenen. Wij willen hier vol op inzetten.

Voorkomen van sluipverkeer

In Son en Breugel is veel overlast van doorgaand verkeer naar de snelweg afkomstig uit andere dorpen. Dit willen we voorkomen door de A50 extra te ontsluiten aan de noordzijde en aan de zuidzijde van de A50, zodat het verkeer niet dwars door de dorpen hoeft te rijden. Zo wordt het centrum van Son ontlast. Ook moeten we buiten onze gemeentegrenzen kijken naar oplossingen voor het vele verkeer door ons dorp. Door met de regio in te zetten op een betere verbinding aan de oostkant, van de N279 met de A67, wordt een goed alternatief geboden voor het woon-werk verkeer door ons dorp.

  • Voorkomen van overlast van doorgaand verkeer
  • Extra aansluitingen A50
  • Met de regio werken aan betere verbinding aan de oostkant (N279 met A67)

Beeld: Jos Henrichs

Veilig autoluw centrum

Het verkeer in het centrum van Son kan nog veel veiliger. D66 staat voor een aantrekkelijk, autoluw centrum met ruimte voor voetgangers en fietsers en parkeren aan de randen, en op loopafstand van het centrum. Hierbij zetten we met name in op parkeerlocaties direct
grenzend aan het winkelgebied, zoals achter het gemeentehuis (Taylorstraat), parkeerplaats tussen Nieuwstraat, Boslaan, Heistraat en het 17 Septemberplein. D66 wil onderzoeken of een
parkeerdek een mogelijkheid is. Om overlast van sluipverkeer in onder andere de De Bontstraat en Antoon van de Venstraat te voorkomen, moet er onderzoek uitgevoerd worden naar passende maatregelen (eenrichtingsverkeer, verkeersremmende maatregelen etc.). Bij herontwikkeling van de locatie naast het Dommelhuis moeten passende parkeerfaciliteiten gerealiseerd worden voor toekomstige bewoners.

  • Ruimte voor voetgangers en fietsers
  • Parkeren aan de randen van het centrum grenzend aan het winkelgebied
  • Onderzoek naar een parkeerdek en parkeerfaciliteiten bij nieuwe ontwikkelingen

Beeld: Son en Breugel

Waar zetten we op in?

Het verkeer in het centrum van Son kan nog veel veiliger. D66 staat voor een aantrekkelijk, autoluw centrum met ruimte voor voetgangers en fietsers en parkeren aan de randen, en op loopafstand van het centrum. Hierbij zetten we met name in op parkeerlocaties direct
grenzend aan het winkelgebied. Bij herontwikkeling van de locatie naast het Dommelhuis moeten passende parkeerfaciliteiten gerealiseerd worden voor toekomstige bewoners.

  • Voorkomen van sluipverkeer/doorgaand verkeer
  • Meer veilige fietsverbindingen in het dorp
  • Parkeren aan de randen van het centrum
    van Son, onderzoek naar een parkeerdek (voor een veilig en aantrekkelijk centrum)