Oud-wethouder en voormalig fractievoorzitter D66, Bert Kamphuis onderscheiden met Aart Resoort Award

Oud-wethouder, voormalig fractievoorzitter en raadslid Sittard-Geleen Bert Kamphuis,
ontvangt als tweede lid ooit het erelidmaatschap van D66 Westelijke Mijnstreek (Aart Resoort Award) ten verdienste van zijn decennialange inzet voor Sittard-Geleen en zijn partij D66.

Beeld: D66

Politieke Loopbaan

In maart 2022 nam Bert Kamphuis, na ruim drie decennia, afscheid van de politieke arena. Volgens de oud-stadsbestuurder was het tijd voor nieuw en jong talent binnen D66. Kamphuis is in de jaren ‘90 begonnen als raadslid in de voormalige gemeente Sittard. Na de fusie werd Kamphuis raadslid voor de gemeente Sittard-Geleen. In totaal heeft Bert drie periodes (12 jaar) als volksvertegenwoordiger en fractievoorzitter namens D66 gediend. Het is door Kamphuis dat D66 ook haar eerste bestuurder heeft mogen leveren in de gemeente Sittard-Geleen (periode 2014-2018). ”Een rol die hij perfect heeft ingevuld en waarmee Bert het verschil heeft weten te maken’’ aldus de voorzitter van het D66-afdelingsbestuur, GastonGraaf.

Reacties op onderscheiding

In de afscheidsspeech van Kamphuis zei Burgemeester Hans Verheijen dat: “Bert altijd een verbinder is geweest binnen de Raad. Hij probeerde oppositie en coalitie bij elkaar te brengen om onze stad beter te maken. Ook heeft Bert zich enorm ingezet voor Sittard-Geleen op het gebied van internationalisering. Het is mede door hem dat Sittard-Geleen nu aangesloten is bij de Euregio Rhein-Maas-Nord”. Limburgs Statenlid Leon Vaessen (D66) spreekt over Kamphuis als ‘’een politicus en bestuurder die het algemeen belang van zijn stad voorop had, knopen durfde door te hakken en politiek bedreef vanuit een Euregionaal perspectief’’. Ook de opvolger van Kamphuis, fractievoorzitter Pepijn Pi Van de Venne, spreekt met grote lof over zijn voorganger. ‘’Bert stond bekend vanwege zijn positief-kritische en constructieve houding, een pro-Europees verhaal, drive vóór het klimaat en een wil tot samenwerken. Een manier van politiek die ook de nieuwe D66-fractie eigen is’’ aldus de huidige D66-fractievoorzitter Pi Van de Venne.

Aart Resoort Award

Vanwege al deze verdiensten voor Sittard-Geleen en zijn partij D66 mag Kamphuis zich, sinds zaterdag 4maart, erelid en ontvanger van de Aart Resoort Award noemen. Kamphuis ontving de onderscheiding in het Toon Hermans Theater te Sittard. Aart Resoort was de ‘founding father’ van D66 in Sittard-Geleen. ”Kamphuis is daarmee het tweede D66-lid dat ooit dit erelidmaatschap in ontvangst mag nemen. Je moet een hele staat van dienst hebben om überhaupt in aanmerking te komen voor de Aart Resoort Award. Het besluit om dit erelidmaatschap aan Bert toe te kennen is door het bestuur, de raadsfractie en de leden breed onderschreven’’ zo laat afdelingsvoorzitter Graaf weten.

Bert Kamphuis

”Ik voel mij enorm vereerd met het krijgen van deze onderscheiding door mijn partij D66. Het geluid van D66 is nodig. Ik heb het jarenlang mogen doen, met veel plezier. Ik ben zeer trots op de nieuwe fractie van D66 in de gemeenteraad, die de positief-kritische houding van D66 voortzet en veel bereikt omwille van hun goede samenwerking. D66 zal altijd mijn partij blijven. Graag wil ik een dank uitspreken aan de D66-leden, het bestuur en de fractie voor het aan mij toekennen van de award en dit erelidmaatschap” geeft Kamphuis aan.