Oproep D66: hijs Europese vlag in Sittard-Geleen

Vandaag, op 9 mei, is het Europadag. Deze dag wordt gevierd ter herinnering van de Schumanverklaring die op 9 mei 1950 werd ondertekend. Deze verklaring legde de basis voor de Europese eenwording op ons continent, dat later resulteerde in de Europese Unie
zoals wij die vandaag de dag kennen en liefhebben.

Pepijn Pi - Beeld: D66

Vrede, veiligheid en welvaart

De intensieve Europese samenwerking heeft ervoor gezorgd dat wij al generaties opgroeien in vrede, veiligheid en welvaart. Helaas is dit niet vanzelfsprekend. Zo zien we dat er momenteel een afgrijselijke en afschuwelijke oorlog plaatsvindt op ons Europese continent. Een sterke Europese Unie en goede internationale samenwerking is daarom van belang voor ons allen en de doelen die wij nastreven.

Europa Lokaal

Ook op lokaal niveau speelt Europa een belangrijke rol. Als een van de weinige steden in heel Nederland grenzend aan zowel België als Duitsland, maken vele inwoners van Sittard-Geleen dagelijks gebruik van de voordelen die het EU-lidmaatschap ons geeft. Sommigen werken over de grens en anderen doen hun wekelijkse boodschappen in Duitsland. Jongeren maken regelmatig gebruik van de nabije uitgaansgelegenheden — zoals de Versuz in Hasselt of Discotheek Cheetah in Heinsberg, terwijl ouderen graag een drankje doen aan de Belgische kant van de Maas. De een gaat een leuk dagje shoppen in
Maasmechelen en de ander trekt graag baantjes in het buitenzwembad in Gangelt.

Euregionale Bezoekers

Daarnaast zijn er vele bezoekers die de grens over steken om naar Sittard-Geleen te komen. Bijvoorbeeld om te genieten van het heerlijke horeca-aanbod op de Markt in Sittard, voor een leuk dagje uit in het Kasteelpark Bron en/of gebruik te maken van de geweldige sportvoorzieningen in Glanerbrook Geleen

Internationale samenwerking

Als meest pro-Europese partij zet D66 zich in voor het versterken van onze internationale verbindingen en Euregio, o.a. op het gebied van cultuur, economie, arbeidsmarkt, onderwijs, openbaar vervoer en klimaat. Als Lid van de Euregio Rhein-Maas-Nord heeft ook Sittard-Geleen zich gecommitteerd aan een sterke Euregio en een betere internationale samenwerking met onze buitenlandse buurgemeenten. D66 is hier verheugd mee.

Oproep aan het College van B&W

Om onze internationale samenwerkingsverbanden (en het dagelijks belang hiervan in het leven van onze inwoners) te benadrukken en Europa te omarmen verzoekt, D66 het College om vanaf heden de Europese vlag te hijsen in Sittard-Geleen, dan wel op Europadag (9 mei).

Artikel Limburger

Update 12 mei: naar aanleiding van de open brief van D66 gericht aan het College van B&W, heeft De Limburger er een uitgebreid artikel over geschreven. Het artikel kunt u hier lezen.