Marieke den Ouden

Marieke den Ouden - Beeld: D66 Sint-Michielsgestel

De slogan van D66 spreekt mij enorm aan: laat iedereen vrij, maar niemand vallen. Persoonlijke vrijheid is een groot goed. En mee (blijven) doen aan de maatschappij en je onderdeel daarvan weten is voor iedereen belangrijk: oud of jong, vrouw of man, ziek of gezond en van welke kleur of religie dan ook. Meedoen en kansen krijgen.
Ook en juist dicht bij huis, in onze gemeente,  Daarom moet een gemeente, een gemeenteraad, luisteren naar wat de inwoners vinden. Niet zodat de grootste schreeuwers hun zin krijgen, maar om goed geïnformeerd eerlijke besluiten te kunnen nemen. Over huisvesting, over wonen, over de inrichting van onze gemeente, over energie. Zodat onze gemeente er in de toekomst beter voorstaat dan nu. Omdat het onze taak is om de wereld, en ook onze gemeente, beter achter te laten dan je hem aantrof. Voor onszelf, voor onze kinderen. Samen wonen en werken in onze mooie gemeente!

Wat vind je echt belangrijk?

Passende zorg voor hen die dat nodig hebben: jongeren in de knel, eenzame ouderen, chronisch zieken. Woningen voor bewoners, niet voor beleggers.

Lievelingsplek in je gemeente (en waarom?)

De Dommel is mijn favoriete plek in de gemeente. Het water dat stroomt en dat door middel van de WaterKrachtCentrale nu schone energie oplevert. Altijd mooi, in elk jaargetijde. Toen ik bestuurslid was van het waterschap De Dommel, hebben we een vistrap aangelegd in Zegenwerp. Zo kunnen de vissen ondanks barricades zich verplaatsen. Langs de Dommel kun je ook prima wandelen of hardlopen en dat doe ik graag!

Welke kansen zie jij voor je gemeente?

• Meer groene energie: alle gemeentelijke gebouwen benutten.
  • Meer groene omgeving: waarom planten we, bijvoorbeeld in nieuwe wijken, geen bomen die vruchten of noten dragen? Leuk, lekker en leerzaam!
  • Zorgvuldige nieuwbouw, vanuit een heldere visie, met projectontwikkelaars die duidelijke eisen meekrijgen en met een goede inspraak van omwonenden.

Wat zijn drie zaken die jij als raadslid wil veranderen?

• Duurzaamheid bij alle besluiten: ook deze generatie heeft de aarde slechts te leen en dient hem zo goed mogelijk over te dragen aan de volgende.
  • Gelijke kansen voor iedereen: discriminatie uitbannen. De gemeente kan hierbij het voorbeeld geven door bijvoorbeeld bij sollicitaties sekse, leeftijd en etniciteit uit de brieven te verwijderen. Dan wordt gekozen op wat er werkelijk toe doet.
  • Zoveel mogelijk mensen mee laten doen met de maatschappij: in een baan, als vrijwilliger, in buurtgroepen. Ook wie niet (meer) kan werken kan worden uitgenodigd om mee te doen.

Wat betekent D66 voor jou?

De onderwijspartij. Onderwijs is de grote gelijkmaker. Het brengt gelijke kansen. Waar dat niet zo is, moet dat worden veranderd. D66 is voor mij ook de partij die oog heeft voor de verschillende belangen van verschillende generaties.

Wat is je favoriete boek (en waarom?)

Joris Luijendijk heeft een nieuw boek geschreven: De zeven vinkjes. Ik moet het nog lezen maar vond het uitgangspunt interessant! Het gaat erover dat de wereld voor een bepaalde groep mensen goed werkt: mannen, blanken, met vwo / gymnasium, universitair opgeleid, heteroseksueel, tenminste één ouder geboren in dit land, tenminste één ouder goed opgeleid. Volgens mij ontbreekt hier nog het vinkje van een goede gezondheid, maar zolang je die hebt vind je daar waarschijnlijk niets bijzonders aan. Hoe meer vakjes bij jou “goed” staan, hoe lastiger het is om te begrijpen hoe het leven voor alle anderen is. Dit thema sluit ook aan bij de documentairereeks van Sander Schimmelpenninck en de documentaires en podcasts

Laatst bezochte culturele event? Waarom ga je graag daarheen?

Corona hield ons thuis, maar de mens past zich aan: plotseling waren allerlei evenementen ook via streaming bij te wonen. Waaronder de voorstellingen van Ivo ten Hove met ITA. De indrukwekkendste vond ik die over de Romeinse keizers. Ik vermoed dat speciale streamingvoorstellingen zullen blijven. Een fantastische manier om iedereen te bereiken die niet naar de schouwburg / de concertzaal kan komen: vanwege de afstand, vanwege gebrek aan oppas, vanwege kwetsbaarheid of beperking. Zo leiden coronabeperkingen tot innovatie in het verdienmodel van kunstenaars.