Participatie asielopvang en flexwonen

Afgelopen donderdag, 1 februari werd een bijeenkomst gehouden om de uitkomsten van de (inwoners) participatie te bespreken. De vragenlijst is 1426 keer ingevuld. De gemeente heeft een Infographic gemaakt over de participatie.

Steeds meer bekend

De gemeente ging in eerste instantie uit van opvang van 150-300 asielzoekers.

Inmiddels wordt er steeds meer bekend. Zo is de spreidingswet aangenomen en weten we nu dat de gemeente Pijnacker-Nootdorp 397 mensen dient op te vangen. Dit aantal heeft te maken met het aantal inwoners en de mate van welvaart. Pijnacker-Nootdorp is een relatief welvarende gemeente. Of er daadwerkelijk 397 mensen komen is de vraag. Onze gemeente kan met andere Zuid-Hollandse gemeenten afspreken dat die meer asielzoekers opvangen dan ze eigenlijk moeten. We hebben nog tot november de tijd om per provincie een plan op te stellen.

Meer locaties?

Op de besprekingsavond was onze fractie vooral benieuwd hoe onze gemeente omgaat met het feit dat we tot nu toe hebben ingezet op één locatie. Voor het College bleek die keuze niet meer vanzelfsprekend. De uitkomsten van het participatie onderzoek gaven aan dat onze inwoners het belangrijk vinden asielzoekers te verspreiden over de kernen.

Vervolg

Het streven is om in maart een locatie beeld te hebben, voor asielopvang én flexwonen. Na het bekend worden van de locatie(s) komt er een tweede fase van participatie; hieraan voorafgaand is er opnieuw een raadsbijeenkomst.

We blijven jullie op de hoogte houden.

Namens de fractie
Sylvia