Vuurwerkshow, jongerenfeest én extra handhaving bij jaarwisseling 2023-2024

Januari 2019 kopte het AD De Dordtenaar: “D66: ‘Volgend jaar vuurwerk op het drierivierenpunt’

De toenmalige D66 fracties van Dordrecht, Zwijndrecht én Papendrecht pleitten toen al voor een show. Uiteindelijk werd alleen in Dordrecht het gerealiseerd en 5 jaar later gaat het dan toch echt gebeuren;

#Papendrecht doet mee aan de #Vuurwerkshow

Gisteren werd hij de Raadsvergadering het college voorstel voor extra geld naar handhaving, subsidie voor een jongerenfeest en meedoen met de vuurwerkshow aangenomen door een grote meerderheid van de raad na een goed debat (waarbij ook het CDA Papendrecht een warm pleitbezorger was voor de vuurwerkshow). Uit een rapport van het Onderzoek Centrum Drechtsteden bleek begin 2020 al dat dit een wens was van de meerderheid van de inwoners van Papendrecht. 72% was voor en 14% tegen. Nu gaan we het eindelijk realiseren.

Maar, #vuurwerk is eindig. Uiteindelijk moet ook de #Vuurwerkshow verduurzaamd gaan worden en moeten we toewerken naar een #vuurwerkvrij Nederland. Het past helaas niet meer in de samenleving van de toekomst waar we geen uitstoot meer wensen te hebben. Vuurwerk met de jaarwisseling zorgt onder meer voor 7% van de fijnstof uitstoot in Nederland over een heel jaar. En we weten inmiddels allemaal dat dit slecht is voor mens, milieu en dier.

Daarom hebben we ook ingestemd met een motie van SGP Papendrecht om toe te werken naar een vuurwerkvrij Papendrecht. Maar ik denk dat we in mening verschillen in hoe de jaarwisseling er dan uit moet zien. Maar dat is een debat voor later.

LET OP: auteursrechten ontbreken. S.v.p. de auteursrechten invullen voor deze afbeelding before using it.