Op 17 maart en 12 mei organiseren we een Politiek Café. Leden ontvangen tijdig nadere informatie over onderwerp, locatie en tijdstip.
Doorbouwen met veel lef maar met weinig middelen, dát is wat Heerlen de komende jaren te doen staat. Woensdag 7 en donderdag 8 november vonden in Heerlen de Algemene Beschouwingen plaats over de meerjarige begroting 2019-2022.
Sluitende begroting D66 is gematigd positief over de begroting van het College van B&W. Het is goed nieuws dat de begrotingen van de jaren 2019 tot en met 2022, conform de eis van de Provincie, sluitend zijn. Er was weliswaar 5,4 miljoen euro aan bezuinigingen voor nodig, maar deze bezuinigingen waren helaas bittere noodzaak. Het College is er overigens in geslaagd om de bezuinigingen evenwichtig over de diverse programma’s en kernthema’s te verdelen, hetgeen wel zo fair is. Geslaagd voor financiële stresstest Ander positief nieuws is dat Heerlen op een goede manier door de financiële stresstest voor gemeente is gekomen; alleen de indicator weerstandsvermogen heeft ten opzichte van vorig jaar de verontrustende rode kleur gekregen. Twee indicatoren op het gebied van lokale lasten zijn van rood naar geel gegaan, oftewel deze indicatoren zijn verbeterd. Daarnaast wordt er ondanks de forse bezuinigingen nog altijd voor 45 miljoen euro in onze stad geïnvesteerd en is de lokale woonlastenstijging onder de inflatie gebleven. Als klap op de vuurpijl zal er ook nog een aanzienlijk bedrag uit de Limburg Propositie voortvloeien. In de regiodeal zijn drie, Parkstad-brede, investeringslijnen uitgewerkt, waaronder ons stadscentrum. Weerstandsvermogen Het minder goede nieuws is dat Heerlen hiervoor haar weerstandsvermogen flink heeft moeten aanspreken. Het weerstandsvermogen komt hiermee ruim onder de afgesproken norm van 0,8 uit. Hierbij moet wel gezegd worden dat deze norm geen volledig beeld geeft van financiële weerbaarheid van onze gemeente. Om dit beter in kaart te krijgen, heeft D66 een motie ingediend waarin wij gevraagd hebben om een extra kengetal/criterium te ontwikkelen. Dit nieuwe criterium moet de financiële weerbaarheid inzichtelijker maken.
17 november 2018
D66 Heerlen maakt zich zorgen over mogelijke gevolgen van de financiële situatie van het Zuyderland. Fractievoorzitter Jan Bertholet heeft daarover vragen gesteld aan het College.
Media berichten dat er in de Randstad en midden-Nederland vier ziekenhuizen failliet dreigen te gaan. Met alle consequenties voor de zorg, en voor de vele medewerkers. Dreigend zorginfarct Toevallig heeft accountants- en adviesbureau BDO nu ook de resultaten van de jaarlijkse stresstest voor 65 Nederlandse ziekenhuizen gepubliceerd. Daaruit bleek dat de problemen veel breder zijn en niet beperkt tot de vier genoemde ziekenhuizen. Men heeft het zelfs over een dreigend “zorginfarct”. Die is het gevolg van een stijgende zorgvraag in combinatie met overcapaciteit en met stijgende arbeidskosten door krapte op de arbeidsmarkt. Twee Limburgse ziekenhuizen scoren goed in de stresstest, te weten Roermond en Weert, maar ons eigen Zuyderland bungelt onderaan de lijst. Zorgelijke situatie D66 Heerlen vindt dat nogal zorgelijk en heeft het College vragen gesteld. Want ziekenhuizen kunnen tegenwoordig failliet gaan, met alle mogelijke consequenties voor de zorg en medewerkers. Uitzondering lijken de zogenaamde “systeemziekenhuizen”. Deze kunnen niet failliet gaan, maar hiervan is slechts sprake indien er in de directe omgeving geen ander ziekenhuis is waar mensen in spoedeisende situaties binnen 45 minuten terecht kunnen.- Is het College bekend met de financiële situatie van Zuyderland en wordt men door Zuyderland hierover regelmatig geïnformeerd?
- Is Zuyderland ook een systeemziekenhuis dat door zorgverzekeraars in stand gehouden moet worden, ook in geval van grote financiële problemen?
- Dreigen er door de financiële problemen bij Zuyderland op korte en lange termijn consequenties voor de kwaliteit en omvang van de geboden zorg? Niet alleen voor patiënten, maar ook voor personeel?
- Dreigen er door de gerezen financiële problemen bij Zuyderland ook consequenties voor Heerlen? Dit in verband met de garantstelling ten bedrage van € 10 miljoen door de gemeente Heerlen, toen Zuyderland enkele jaren geleden nieuwe investeringen moest financieren.
26 oktober 2018D66 Parkstad heeft met droefheid kennisgenomen van het overleden van Thea Benden. Thea was in de jaren 70 van de vorige eeuw een van de grondleggers van D66 in Limburg. Tussen 1982 en 1986 was zij raadslid voor D66 in Heerlen. Wij wensen haar nabestaanden sterkte in deze dagen.


D66 is voorstander van stevige samenwerking tussen de Parkstad-gemeenten onderling, en via Parkstad met heel Zuid Limburg en Aken. Wij zijn daarom blij met de nieuwe samenwerkingsconstructie in Parkstad. Deze samenwerking is effectiever en efficiënter voor de colleges en biedt meer transparantie en democratie voor de gemeenteraden. En de samenwerking vormt daarmee een verleidingsstrategie voor verdergaande samenwerking en herindeling. Verleiding via intensiever samenwerking –schaalvoordelen– en verleiding door gezamenlijke programma’s: economische en ruimtelijke herstructurering tot één Parkstad. Herindeling D66 is verklaard voorstander van herindeling:
- het takenpakket van gemeenten wordt te groot,
- financieel staat het water al aan de lippen,
- echte keuzes en kwaliteitsslagen kunnen in het stedelijk gebied Parkstad alleen op grotere schaal worden gemaakt.
- D66 omarmt daarom de IBA Parkstad
- IBA leidt tot gemeenschappelijke projecten in het stedelijk gebied van Parkstad, vergroot het gemeenschappelijk bewustzijn van de stedelijke gemeenten
- Versterkt de nieuwe Parkstad.
Zaterdag 11 maart brengen drie kandidaat-Kamerleden voor D66 een bezoek aan Heerlen. Zij gaan flyeren voor de Tweede Kamerverkiezingen op 15 maart 2017. Ook Sophie in ‘t Veld, europarlementariër, doet mee. Programma: 14:30 tot 15:15 uur, verzamelen op de hoek Honigmannstraat/Van der Maesenstraat (bij het Corio Center Heerlen).



7 maart 2017Voor de gemeenteraadsverkiezingen 2014 in Heerlen en Kerkrade heeft D66-Parkstad verkiezingsprogramma’s vastgesteld. Verkiezingsprogramma 2014 Kerkrade Verkiezingsprogramma 2014 Heerlen De verkiezingen in Kerkrade leverden helaas geen zetels op voor D66. In Heerlen is D66 vertegenwoordigd in de gemeenteraad en in het college. Zie daarvoor de website van D66 Heerlen.
augustus 2016Publicatie naar aanleiding van de komst van een IBA, Internationale Bau Ausstellung, in Parkstad, november 2013. Samenwerking D66 is voorstander van stevige samenwerking tussen de Parkstad-gemeenten onderling, en via Parkstad met overige Zuid Limburg en met Aken. Wij zijn daarom blij met de nieuwe samenwerkingsconstructie in Parkstad. Deze samenwerking is effectiever en efficiënter voor de colleges en biedt meer transparantie en democratie voor de gemeenteraden. En de samenwerking vormt daarmee een verleidingsstrategie voor verdergaande samenwerking en herindeling. Herindeling D66 is verklaard voorstander van herindeling:
- het takenpakket van gemeenten wordt te groot,
- financieel staat het water al aan de lippen,
- echte keuzes en kwaliteitsslagen kunnen in het stedelijk gebied Parkstad alleen op grotere schaal worden gemaakt.
- Brunssum en Landgraaf zijn bijvoorbeeld overgegaan tot een fusie van hun gemeentelijk ambtenarenapparaat; dit leidt mogelijk tot bestuurlijke fusie.
- Voor de ontwikkeling van Parkstad is dat suboptimaal, omdat dan de competitie en concurrentie tussen Heerlen, Landgraaf-Brunssum en Kerkrade in de plaats komt van intergemeentelijke samenwerking en gezamenlijke inzet op één gezamenlijke stad.
- D66 omarmt daarom de IBA Parkstad
- IBA leidt tot gemeenschappelijke projecten in het stedelijk gebied van Parkstad, vergroot het gemeenschappelijk bewustzijn van de stedelijke gemeenten
- Versterkt de nieuwe Parkstad.
Toelichting Zoals bekend is D66 een partij van de samenwerking, niet alleen binnen de politieke arena zelf via deelname aan een coalitie, maar als het om Heerlen gaat, ook van samenwerking tussen buurgemeenten via Parkstad en op nog grotere (inter-)regionale schaal, via Charlemagne en Tripool. En wat Nederland betreft, zijn wij voorstander van een sterke EU. Wij hebben dat als partij ook diverse keren aangetoond middels moties en bijdragen. Wij zien hier de pure noodzaak van in en wat ons betreft kan die samenwerking niet ver genoeg gaan, zowel wat betreft Nederland met betrekking tot de EU als Heerlen. Zeker voor wat betreft Heerlen ten gevolge van de krimp, de crisis en aangekondigde decentralisaties, lees bezuinigingen. Maar deze samenwerking moet dan wel effectief zijn, dus doelen bereiken. En daarnaast moet deze ook nog efficiënt, transparant en democratisch zijn. Zowel de samenwerking in de EU als in Parkstad kan beter, veel beter. Maar laten wij ons hier beperken tot Parkstad. De huidige Parkstad-constructie, in het kader van de WGR+ en gegoten in het Pact van Parkstad, bevat nog een aantal weeffouten, hetgeen ten koste gegaan is van de effectiviteit. Niet dat wij niets bereikt hebben binnen Parkstad, in tegendeel. Maar wij zien nu toch een stagnatie en teleurstelling; de verwachtingen zijn lang niet allemaal uitgekomen en uit de tussentijdse evaluatie in de gemeenten bleek dit ook. Daarom is D66 niet rouwig dat deze Parkstad, versie 1.0, verdwijnt en zijn wij blij met de nieuwe constructie, die in feite neerkomt op een verleidingsstrategie, zoals burgemeester Depla het zelf noemde, en het politiek maximaal haalbare op dit moment (“ dus geen 10 maar een 7”). Deze nieuwe constructie betekent samenwerking op een veel meer flexibele basis en op basis van vrijwilligheid. Dus per project samenwerkingspartners zoeken bij de diverse gemeenten, waarbij deze ook betrekking kan hebben ook nieuwe beleidsterreinen, die nog geen onderdeel waren van het Pact van Parkstad, zoals onderwijs, sport, cultuur en de aangekondigde decentralisatieoperaties op sociaal vlak. Dus bijvoorbeeld uitgifte van rollators en andere hulpmiddelen via één centraal punt, het ontwikkelen van één hoogwaardig regiozwembad, het afspreken van schoolvoorzieningen over de gemeentegrenzen heen om deze daarmee in stand te houden ondanks de ontgroening en krimp van de bevolking. Ook de hockeyfusie van Heerlen en Kerkrade hoort daar bij en het aangekondigde samengaan van de scoutinggroepen van Molenberg en Het Eikske. Prima ontwikkelingen die vaak door nood geboren ontstaan en waar wij als politiek op moeten aanhaken. Ook het bedrijfsleven doet dat al, getuige bijvoorbeeld het vele aantal bedrijfsnamen waar de naam Parkstad in terug te vinden is. D66 betreurt daarom bijvoorbeeld nog steeds de naamswijziging van Roda JC in Roda JC Kerkrade; dat had volgens ons Roda JC Parkstad moeten zijn. Roda heeft immers bijna net zoveel toeschouwers uit Heerlen als uit Kerkrade! Alleen zullen wij een constructie en strategie moeten vinden waarin wij die stip op de horizon, herindeling, vroeg op laat, dus op termijn, bereiken. En dat wel van onderop, dus bottom up, want de landelijke en provinciale politiek hebben duidelijk gemaakt niets te zien in van bovenaf opgelegde schaalvergroting en herindeling. Wij zullen het dus zelf moeten doen en in de gekozen constructie, Parkstad 2.0, zien wij in ieder geval mogelijkheden daartoe. Nogmaals, flexibiliteit is nu het in onze ogen terechte credo. Flexibiliteit in partners en beleidsterreinen. En als wij erin slagen deze te concretiseren en daarmee het voorzieningenniveau in stand te houden in deze regio, ondanks de eerder genoemde bedreigende ontwikkelingen, en wij tevens daarmee de burgers van Parkstad de toegevoegde waarde kunnen laten zien van deze samenwerking, dan mogen wij enigszins optimistisch zijn over een eventueel te houden referendum. Iets waar wij , als er nu een referendum gehouden zou worden, niet bepaald gerust op zijn. Dus daar is D66 op dit moment althans, geen voorstander van. Een ander voordeel van de nieuwe Parkstad-constructie is in onze ogen het verdwijnen van de Parkstad-Raad. Een orgaan dat als vijfde wiel gefungeerd heeft en ondemocratisch, niet transparant en niet bepaald efficiënt was. Door de nieuwe constructie hopen en verwachten wij dat de Gemeenteraden veel meer bij de besluitvorming in Parkstad betrokken raken. Zij kunnen dan hun eigen wethouders als verantwoordelijk portefeuillehouder direct aanspreken en sturen. Dus als wij in Heerlen behoefte aan een regiozwembad hebben, kunnen wij middels een motie onze eigen wethouder aansporen om partners te gaan zoeken. Overigens zowel bij gemeenten als ook bij bedrijven, via een PPS constructie. Je kunt als politieke partij wel iets willen, maar als je geen meerderheid krijgt, wordt het moeilijk. Want alleen al het feit dat wij in Heerlen voor eenwording binnen Parkstad zijn, levert in een aantal andere Parkstadgemeenten uit principe alleen al weerstand op. Het is soms echt niet te geloven, want het gaat dan niet meer om argumenten, maar veel meer om sentimenten. En wij staan nu in Heerlen al in feite met een-nul achter in dit strategisch spel, doordat Brunssum en Landgraaf overgegaan zijn tot een fusie van hun gemeentelijk ambtenarenapparaat. Als dat lukt en het vervolg is een bestuurlijke eenwording, ontstaat in dat geval een stad ongeveer ter grootte van Heerlen, en is ons overwicht weg. En er zijn bepaalde politieke krachten die dat goed uitkomt en willen voorkomen dat Parkstad een gemeente wordt. Want in dat geval zou Parkstad veel groter dan Maastricht worden en zou de provincie niet meer nodig hebben, waardoor deze haar invloed hier verliest. De Grote stede onderhandelen immers rechtstreeks met Den Haag. D66 schaart zich niet alleen achter het voorstel m.b.t. de vernieuwde samenwerking binnen Parkstad, maar omarmt ook het voorstel t.a.v. de IBA, de Internationale Bau Ausstellung. Die gaat in onze ogen immers hopelijk fungeren als een katalysator wat betreft de eenwording van deze regio en gaat ons ook weer wat meer tot elkaar brengen. Niet alleen door de diverse gemeenschappelijke projecten, maar ook door het vergroten van het bewustzijn dat het hier om één regio en gebied gaat met vaak dezelfde problematiek. Een gebied met volop kansen, in het hart van Europa. Maar dan zullen wij ons ook als zodanig moeten positioneren en verkopen. En…. moeten organiseren ! Wij zijn deze keer wel wat minder enthousiast en staan wat meer met onze voeten op de grond. Ervaringen in het verleden hebben ons immers wat nadenkender en weer meer realiteitsbewust gemaakt. Denk maar aan het WK wielrennen, Maastricht Culturele Hoofdstad en, wel wat meer voor Limburg, de Floriade. Allemaal projecten die door ons enthousiast omarmd zijn, maar helaas ook niet alle verwachtingen ingelost hebben. Wij van D66 zijn sociaal liberalen en zijn onverbeterlijke optimisten; een partij volop idealen, die al gauw ontwikkelingen als kansen zien (voor ons is het glas bijna altijd halfvol) en zo ook deze IBA zien. Wij zijn dan ook bereid ons toch in dit avontuur, vol ongewisheid, te begeven en wij zien dit megaproject als uitgelezen kans om vooruit te komen met deze regio. Economisch, duurzaam, kwalitatief en esthetisch maar ook bestuurlijk. Ook dit project zal ons gemeenten, tenminste als het slaagt, in elkaars armen drijven, op weg naar die stip op de horizon, herindeling tot één Parkstad. En daarmee is wat ons betreft de cirkel dan rond.