Onderwijs
Wij willen dat er in alle grote kernen IKCs (Integrale Kind Centra) komen waarin scholen, kinderopvang, kinderdagverblijven en peuterspeelzalen op één locatie samenwerken. Die centra moeten gehuisvest worden in moderne, duurzame gebouwen die minimaal voldoen aan eisen Frisse School klasse B, en ENG (Energie Neutraal Gebouw). Een IKC is voor ons meer dan de verzameling van deelnemende partijen. In bestaande IKCs komt wat D66 betreft een doorontwikkeling naar een model met een gezamenlijke leiding, en een gedeelde, doorlopende pedagogische lijn.
Ook het verenigingsleven krijgt wat ons betreft een plaats binnen de IKCs, en in de kleinere kernen in de scholen. Voor kinderen is het ideaal als bijvoorbeeld muziekles in de vertrouwde schoolomgeving aangeboden wordt. Omgekeerd kan het een verrijking van de schooldag zijn als de school gebruik kan maken van de kennis van verenigingen, bijvoorbeeld voor het aanbieden van sportactiviteiten, muziek- en theaterlessen onder schooltijd.
We willen schoolpleinen zo veel mogelijk een groen karakter geven. Een groen en bebost schoolplein is voor een kind uitdagender dan een grijze betonnen binnenplaats. Met een moestuin kunnen kinderen bijvoorbeeld leren hoe ze groenten en fruit kunnen verbouwen. En bij een groen schoolplein kiest de leerkracht sneller om lessen als biologie en aardrijkskunde buiten te geven, met het schoolplein als lesmateriaal. Zo wordt school nog leuker en stimuleren we kinderen het beste uit zichzelf te halen.
De Plattelandsraad heeft een project opgezet om schoolklassen op boerenbedrijven te laten kijken om erachter te komen waar ons voedsel vandaan komt. Wij willen dat de gemeente dit project blijft ondersteunen en verder helpt uitbreiden.
D66 wil de verbindingen tussen het onderwijs en de jeugdzorg versterken. Regelmatige gesprekken tussen leerkrachten en jeugdconsulenten moeten gemeengoed worden, om problemen zo vroeg mogelijk te signaleren.
Onze gemeente doet het afgezet tegen het landelijk beeld goed als het gaat om verzuim en het behalen van een startkwalificatie. D66 vindt echter elke leerling die het onderwijs zonder startkwalificatie verlaat er één te veel, en gezien de samenhang met verzuim vinden wij het dan ook belangrijk dat de leerplichtambtenaar met scholen en ouders meedenkt in het opzetten van trajecten op maat om de leerling op de juiste plek te krijgen, en zo verzuim te voorkomen.