We hebben in onze gemeente veel fiets(suggestie)stroken of daarop lijkende stroken, onder andere op 60 kilometer wegen. In combinatie met veel schoolgaande jeugd levert dit soms onveilige situaties op. D66 wil buiten de bebouwde kom meer echte fietspaden die fysiek gescheiden zijn van de rijbaan realiseren.
Er moet ook meer aandacht komen voor het onderhoud aan bestaande fietspaden in de gemeente. Sommige fietspaden beginnen door de opstuwende werking van boomwortels op hindernisbanen te lijken.
De maximumsnelheid op, maar ook de inrichting van wegen binnen en buiten de bebouwde kom moet opnieuw tegen het licht worden gehouden, en getoetst aan de nieuwste inzichten van de SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) en het CROW (Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek).
In veel kernen, maar ook in het buitengebied, wordt op sommige wegen vaak veel te hard gereden. Ook sluiting van wegen voor doorgaand vrachtverkeer worden regelmatig genegeerd. D66 wil inzetten op handhaving door middel van moderne technieken, zoals camera’s met kentekenherkenning, maar vooral ook op regelmatige bemenste handhaving, waarbij bestuurders direct op hun gedrag worden aangesproken, omdat dit veel meer bijdraagt aan bewustwording dan een acceptgiro die drie weken later op de mat valt.
Daar waar onveilige situaties bestaan op en rond provinciale wegen, willen wij dat de gemeente zich assertiever opstelt richting de provincie om de inwoners te beschermen. Op plekken waar de situatie op papier veilig zou moeten zijn, maar waar de ongevallencijfers een ander beeld geven moet samen met de provincie een grondige analyse van de verkeerssituatie gemaakt moeten worden. Hierbij moeten weggebruikers die bekend zijn met de locatie betrokken worden, om zo duidelijk te krijgen waar de praktijk afwijkt van de papieren werkelijkheid.