Zet ook de knop om!

D66 Oisterwijk roept het college op ook de knop om te zetten!

Gas en elektriciteit worden duurder, dat zien we aan onze energierekening. Vrijdag 2 april is een landelijke campagne gestart: ‘Zet ook de knop om’, met de bedoeling om huishoudens en ondernemers met praktische besparingstips te stimuleren om op korte termijn energie te besparen.

We moeten sámen die knop omzetten. Om klimaatverandering tegen te gaan. En om minder afhankelijk te worden van Russisch gas. Veel van onze inwoners zijn al goed bezig. Zij besparen energie. Maar extra stappen zijn nodig.

Het kabinet doet een klemmend beroep op Nederlandse bedrijven en ondernemers om mee te doen door bijvoorbeeld energie te besparen op de verlichting, verwarming en/of ventilatie van bedrijfspanden. Zelf zal het kabinet ook de knop omzetten en het goede voorbeeld te geven. In 200 Rijkskantoren gaat de verwarming in de winter gemiddeld 2 graden naar beneden van 21 naar 19 graden en in de zomer zal er minder gekoeld worden.

Deze stappen verlagen de energierekening, verminderen onze afhankelijkheid van gas uit Rusland én zijn beter voor ons klimaat.
D66 Oisterwijk roept het college op om het goede voorbeeld van de rijksoverheid te volgen en de thermostaat in de gemeentelijke gebouwen in de wintermaanden een paar graden lager te zetten en gedurende de zomermaanden de airconditioning minder hard te laten werken.

Er komt een nationaal isolatieprogramma, in eerste instantie gericht op het isoleren van 1 miljoen huurwoningen. Maar ook voor woningeigenaren zijn er al laagdrempelige subsidie- en financiering- opties, bijvoorbeeld via het Nationaal warmtefonds of het stimuleringsfonds volkshuisvesting.

Op onze gemeentelijke website is hier informatie over te vinden. Ook via het energieloket van DEC-Oisterwijk kunt u hier meer informatie over krijgen.