Van karton naar baksteen

Na jaren van onzekerheid en verwaarlozing is er eindelijk goed nieuws voor de voormalige Kartonnagefabriek in Oisterwijk.  Afgelopen donderdag was dan ook een historisch moment. Na twee decennia kunnen raad en wethouder eindelijk een punt zetten: van karton naar baksteen. De fractie van D66 juicht de beslissing toe om het gebied nieuw leven in te blazen met een ambitieus nieuwbouwproject. Het plan omvat 29 woningen met een mix van sociale huur,  grondgebonden woningen voor gezinnen, betaalbare appartementen en enkele luxe huurappartementen.

Hoewel de plannen veelbelovend zijn, blijft parkeren een punt van zorg. D66 heeft daarom de motie gesteund om in de directe omgeving naar oplossingen te zoeken, maar benadrukt ook de noodzaak van een bredere aanpak op het gebied van mobiliteit. Het is essentieel om te voorkomen dat parkeerproblemen simpelweg verschuiven naar naburige wijken of toekomstige projecten.

Onderzoek gemeentelijke communicatie
De communicatie tussen de gemeente en haar inwoners is, mede op verzoek van de raad, onder de loep genomen door de Rekenkamercommissie.
Over het algemeen functioneert de communicatie goed, maar er zijn verbeterpunten, met name op het gebied van betrokkenheid van inwoners bij besluitvorming. De conclusie van de Rekenkamercommissie benadrukt het belang van duidelijke communicatie over de doelen van participatie en communicatie aan de voorkant. Zodat duidelijk is wat men mag verwachten.

Daarnaast heeft de fractie van D66 het college opgeroepen om de tevredenheid van inwoners vaker te toetsen. Met bestaande mogelijkheden, die niet per se arbeidsintensief zijn, kan de gemeente waardevolle inzichten verkrijgen en zichzelf verbeteren. Door slim gebruik te maken van technologie en een proactieve houding, kan de gemeente haar communicatie verder optimaliseren en de tevredenheid van inwoners vergroten.

Sharon Kroon
D66 Oisterwijk