Dit is ons verkiezings-programma

Emelissedijk Beeld: Ab Koster

D66 Noord-Beveland richt zich op lokale kwesties. Dit kunt u de komende vier jaar van ons verwachten:

Toerisme en recreatie
Toerisme en recreatie zijn belangrijk voor ons eiland, maar de grens is bereikt; de inwoners zijn het beu. Daarom wil D66 wel renovatie van bestaande, maar geen uitbreiding van het aantal recreatiewoningen en -terreinen.

Respect voor mens, natuur en milieu
Géén bebouwing aan of in het Veerse Meer of de Oosterschelde. We willen bosschages, bloeiende akkerranden en een gezond Veerse Meer, met bijbehorend water – en bodemleven.

Behoud van het landschap
Kleinschalige bebouwing, meer (mini)bos, geen uitbreiding van windmolens in aantal en in hoogte, zonnepanelen alleen op daken.

Vitale kernen
Met winkels en openbaar vervoer, maar geen tweede woningen en geen vakantieverhuur in de dorpskernen. Vitaliteit vergt permanente bewoners met ook jonge gezinnen!

Energie
D66 zet in op energiebesparing, door isolatie en door aanpassing van bedrijfsprocessen. Energie-intensieve bedrijven passen niet meer op ons eiland. Hiervoor is bijvoorbeeld het Sloegebied aangewezen.

Toekomstbestendige landbouw
D66 wil géén uitbreiding van de intensieve veehouderij, maar ziet graag landbouw die aandacht heeft voor milieu, waterbeheer en landschap.

Werkgelegenheid
D66 wil plantaardige aquacultuur, horeca/wellness en (ouderen)zorg versterken. Nieuwe industrie moet passen binnen de energiehuishouding van ons eiland.

Ontspanning en cultuur
Voor een gevarieerd aanbod moeten we onze festivals behouden, onze verenigingen steunen, cultureel ondernemerschap ondersteunen en de sportinfrastructuur in stand houden.

Behoud van goede basisvoorzieningen
Zowel op eiland- als op provincieniveau zijn goede basisvoorzieningen belangrijk. Denk hierbij aan goed onderwijs met bij voorkeur een vmbo-instelling op het eiland, behoud van de milieustraat, voldoende huisartsen en zorgvoorzieningen voor ouderen; een maximale aanrijtijd van 15 minuten voor politie, brandweer en ambulance in spoedeisende gevallen.

Transparant bestuur
D66 is voor een open bestuurscultuur met een daadwerkelijk dualisme, een gemeenteraad die luistert naar de bewoners en wethouders die maximaal 2 termijnen aanblijven.