Raadsvragen over participatie en veiligheid bij tijdelijke brug Vogelbuurt – Weidebloembuurt

Tussen de Vogelbuurt en de Weidebloembuurt in Berkel en Rodenrijs komt een noodbrug te liggen. De vergunningaanvraag hiervoor gaf veel onrust in de buurt. Vragen van inwoners gaven aanleiding voor de fractie van D66 om vervolg raadsvragen te stellen. Deze vragen gingen vooral over de verwachtingen ten aanzien van de burgerparticipatie en de veiligheidsmaatregelen.

In de antwoorden geeft het college aan dat de tijdelijke brug nodig is voor het bereikbaar en veilig houden van de Vogelbuurt ten tijde van werkzaamheden aldaar. Daarbij gaat het om de toegankelijkheid voor de bewoners, maar ook voor de hulpdiensten en de afvalinzameling.
Het college geeft toe dat het altijd de bedoeling is geweest om de betrokken inwoners vooraf goed te informeren , maar dat dit niet goed is gegaan. De daarna ingezette communicatiemiddelen (gesprekken, brieven, informatie op de website) vindt het college echter nu wel afdoende. Op dit moment loopt de bezwaartermijn van de omgevingsvergunning. Het college wacht de afloop van de bezwaartermijn af.

Duidelijk wordt dat het college goed bekeken heeft dat de brug en de omleidingsroute verkeerstechnisch ingepast kunnen worden en er geen goede alternatieve routes zijn. Om de inwoners tegemoet te komen is de doorlooptijd van de aanvraag van de tijdelijke brug beperkt naar 2 keer 4 weken.

Naar aanleiding van de nieuwe antwoorden komt D66 Lansingerland tot de volgende adviezen aan het college:

-Organiseer een brede informatiebijeenkomst om het project toe te lichten en ook te vertellen waarom de alternatieve zijn afgevallen. Nu is veel met de bewonersvereniging weidebloembuurt gesproken, maar niet altijd met alle inwoners.

-Zet bij start van de omleiding direct alles op alles op het gebied van veiligheid. Zet verkeersregelaars in op de cruciale punten. Mocht blijken dat het niet nodig is kan het altijd nog weer minder worden ingezet (“better safe than sorry”).

-Probeer de periode van overlast nog verder te beperken, bijvoorbeeld door in het weekend door te werken.

-Kies een periode die het niet minst druk is (bijvoorbeeld een vakantieperiode) en wanneer het s ochtends en s avonds licht (in de zomerperiode).