Happy met Happy Italy

De plek in het Annie MG schmidtpark, tussen de HSL baan en de Boterdorpseweg, ligt er al geruime tijd klaar voor, de komst van Happy Italy. Een restaurant, met bowlingbanen, grote parkeerplaats en een speelplek omringt met een hek. D66 heeft na contact met inwoners in de laatste raadsvergadering van 2021 vragen gesteld aan de wethouder over de mogelijkheid om de speelplek anders aan te leggen. Zo kan wellicht geluidsoverlast in de toekomst beperkt blijven en kan het open karakter van de park behouden blijven. Helaas had de wethouder Kathy Arends (VVD) geen kennis van het dossier en kon ze de antwoorden niet beantwoorden. Er volgt binnenkort een schriftelijke beantwoording.

Prima ontwikkeling, maar…

Den Heijer, fractievoorzitter van D66 Lansingerland: “Wij vinden de komst van Happy Italy een prima ontwikkeling die ook past binnen alle afspraken die zijn gemaakt. De vragen die D66 heeft gesteld zijn dan ook niet bedoeld om dit tegen te houden. Met deze vragen wil D66 wel meer zekerheid krijgen dat er aan de voorkant goede afspraken worden gemaakt met het bedrijf en de omwonenden en dat er zorgvuldig met de inwoners wordt meegedacht die zorgen hebben over de komst”.

Teleurstelling

D66 was dan ook teleurgesteld dat de wethouder de vragen niet kon beantwoorden. Den Heijer hierover: “Maar ik vind het vooral vervelend voor de inwoners die al een tijdje met dit idee rondlopen. Ook de wethouder is er al eerder over bevraagd. Dus helemaal nieuw kan dit niet voor haar zijn. Toch kiest ze bewust de antwoorden niet nu te beantwoorden”.

Speeltuin verplaatsen

Het idee is om de speeltuin iets te verleggen, richting de HSL, zodat deze minder prominent in het park komt te liggen. D66 vindt dit vanuit geluidsoogpunt een goed plan, maar ook landschappelijk gezien zou dit goed kunnen werken omdat de speeltuin met een hek wordt omgeven en dus in deze vorm niet bijdraagt aan het open karakter van het park. Over de situatie ter plekke en met name over de afspraken over de speelplek heeft D66 al technische vragen gesteld. Toch blijven er nog vragen over. Dat is de reden waarom D66 gebruik maakte van het vragenhalfuurtje voor raadsleden:

Vragen

• D66 wil met de wethouder en raad de mogelijkheden verkennen om eventueel zicht- en geluidsoverlast te verminderen door verplaatsing van speeltuin.
  • D66 wil graag weten waarom eerst in technische vragen wordt gezegd dat het bestemmingsplan een ecologische zone kent, maar dit niet zo blijkt te zijn. Wat houdt de ecologische zone nu precies in en welke mogelijkheden zijn daar voor een speelplek?
  • D66 wil weten wat de bestemmingsplan technische mogelijkheden zijn van het verplaatsen van de in bruikleen uitgegeven speelplaats voor Happy Italy naar een lager gelegen zone richting de HSL.
  • D66 wil graag weten wat de zeggenschap is van de gemeente als iets in bruikleen wordt gegeven.
  • D66 wil graag weten hoe de informatievoorziening en communicatie richting inwoners gaat verlopen en dat daar aangegeven wordt dat er spoedig tot nadere stappen wordt overgegaan.
  • D66 wil graag weten welke afspraken worden gemaakt over het beheer, geluidsoverlast en het opruimen van zwerfvuil met Happy Italy.