Beperkte mogelijkheden voor maatregelen
De fractie van D66 begrijpt dat de bewoners teleurgesteld zijn over de uitkomsten van alle onderzoeken en de verkenning van de mogelijkheden. De fractie en onze wethouder hebben veel tijd en aandacht besteed en laten besteden in de zoektocht naar mogelijke oplossingen voor de ervaren overlast. Echter, de realiteit is dat de weg op een dijk ligt, wat het treffen van fysieke maatregelen ernstig beperkt. Zo is het plaatsen van beplanting tegen geluidsreductie pas zinvol als deze meer dan 10 meter breed is en voldoende hoog is. Dat hiervoor geen ruimte is en het hoogheemraadschap hier geen toestemming voor geeft, is al in de vorige collegeperiode aan de bewoners uitgelegd door de vorige portefeuillehouder. Hetzelfde geldt voor een geluidsscherm. Ook is er gesproken over het verhogen van het fietspad als mogelijke geluidsbarrière. Dit lost het probleem evenmin op, nog los van het feit dat het voor de gemeente verboden is met een dergelijke maatregel de geluidsoverlast naar de bewoners aan de andere zijde van de weg te verplaatsen. Een andere suggestie is het verlagen van de snelheid op de Klapwijkseweg van 50 naar 30 km per uur. Dit is een afweging die gemaakt moet worden in de nieuwe wegencategorisering die in 2024 in de raad wordt besproken als onderdeel van het gemeentelijk verkeer- en vervoersplan. Kort gezegd zijn er feitelijk slechts beperkte mogelijkheden om geluidsoverlast tegen te gaan en moet er daarnaast ook rekening gehouden worden met de belangen van andere projecten en het feit dat de weg voldoet aan wet- en regelgeving.