Denk mee over de begroting!

De meerjarenbegroting van Lansingerland is onlangs gepubliceerd. Graag denkt D66 met de samenleving over de gevolgen hiervan.

Tekorten

Afgelopen week is de meerjarenbegroting van de gemeente Lansingerland gepubliceerd. De begroting laat flinke uitdagingen zien: er zijn flinke tekorten en daarom stelt het college zowel lastenverzwaringen als bezuinigingen voor. De tekorten worden voornamelijk veroorzaakt door achterblijvende financiering vanuit de Rijksoverheid, waardoor veel gemeenten in de problemen komen. Dit is dus niet een uniek Lansingerlands probleem.

Impact?

D66 is ervan overtuigd dat er veel kennis is in de samenleving over wat de gemeente vooral wel of niet moet (blijven) doen. Daarom informeren we graag naar uw visie op de voorgestelde begroting en de impact hiervan op onze gemeente. Daarbij vragen we vooral uw aandacht voor de bezuinigingen die het college voorstelt. Wat is de impact hiervan? Zijn dit soort bezuinigingen haalbaar? Graag gaan we hierover met u in gesprek, maar schriftelijke inbreng is ook van harte welkom!

Het is echter wel zo dat de begroting hoe dan ook sluitend moet zijn: als er dus ergens een bezuiniging geschrapt wordt, moet daar een bezuiniging of lastenverzwaring elders tegenover staan.

Linkjes!

Alle documenten die bij de begroting horen zijn te vinden via deze link. Daarbij vragen wij vooral aandacht voor  het begeleidend schrijven van het college, waarin ook de voorgestelde bezuinigingen zijn toegelicht. Daarnaast is het overzicht met alle mogelijke bezuinigingen en lastenverzwaringen (het “knoppenboek”) van belang.

Volgende stappen

Op woensdag 23 oktober bespreekt de raad de begroting in de commissie fase, twee weken later, op 7 november, volgt de stemming over de begroting, moties en amendementen. Graag nemen wij uw bijdrage mee in het bepalen van ons standpunt. Daarbij geven we wel mee dat de financiële situatie uitdagend is, en dat dus niet alles mogelijk is.

We kijken uit naar uw input! Dit kan via de e-mail, telefonisch of in gesprek. U kunt daarvoor contact opnemen met raadslid Brecht Weerheijm, via [email protected]