Begroting 2024-2027 vastgesteld

Op 2 november heeft de raad van Lansingerland de begroting vastgesteld. Het was dit jaar geen gemakkelijke puzzel: de inkomsten schieten de komende jaren tekort, terwijl de uitgaven stijgen. De raad stond dus voor een pittige puzzel.

Uitgangspunten van D66

Voor D66 waren er een aantal punten van belang. Allereerst zou er niet bezuinigd moeten worden op duurzaamheid, aangezien dit juist nu van belang is en op de lange termijn alleen maar meer kost. Uitstellen is onwijs en daarmee schieten we onszelf in de voet. Ten tweede is het van belang om het sociaal domein zo veel mogelijk te ontzien, al koos D66 ervoor om er geen ‘hek’ omheen te zetten. Ten derde moet Lansingerland doorgaan met bouwen, ook als het financieel krap wordt. Hier kan echt niet mee gewacht worden en moet hoe dan ook doorgaan, zeker in het lagere segment. Tot slot acht D66 het stimuleren van fietsen van belang. Hier hoort bij dat er voldoende wordt geïnvesteerd in veiligheid, zowel op de fiets als bij fietsenstallingen.

Coalitieakkoord

Samen met de andere coalitiepartijen (Wij Lansingerland, Leefbaar 3B en de ChristenUnie) diende D66 een amendement in om een aantal punten uit het coalitieakkoord te blijven uitwerken. Hierdoor werden onder andere bezuinigingen op fietsveiligheid, klimaatadaptatie en duurzaamheid teruggedraaid, allemaal belangrijke punten voor D66. De coalitie koos er bewust voor om zelf dekking te vinden voor het schrappen van deze bezuinigingen en niet als coalitie het bescheiden begrotingsoverschot ‘op te eten’ en daarmee ook de andere partijen in de raad ruimte te bieden.

Raadsbreed

In de raad werd ook nog een raadsbreed amendement ingediend door alle partijen, waarin een aantal bezuinigingen werden teruggedraaid. Dit was een pakket met wensen van diverse partijen, wat erg mooi past in het streven om als raad gezamenlijk te besturen. D66 is verheugd dat de raad elkaar op deze wijze heeft kunnen vinden en een compromis heeft gevonden waar voor alle partijen iets in zit. Door dit amendement wordt onder andere niet bezuinigd op dierenwelzijn en blijft de Rotterdampas behouden.

Bewaakte fietsenstallingen

Oorspronkelijk zouden er vanaf 2024 begonnen worden met de realisatie van drie bewaakte fietsenstallingen in Lansingerland (Rodenrijs metro, Westpolder metro en Berkel centrum), maar door de financiële krapte stelde het college voor om louter de bewaakte fietsenstalling van metrostation Rodenrijs te exploiteren. Dit vond D66 een gemiste kans gezien het belang van de fiets als duurzaam en gezond vervoermiddel. Ondanks dat er geen financiële ruimte was om alsnog drie stallingen te exploiteren, heeft D66 (net als andere partijen) het college opgeroepen om op creatieve wijze toch te proberen tenminste twee stallingen te realiseren, bijvoorbeeld door bedrijfsactiviteiten te combineren met een fietsenstalling, zoals fietsenverhuur, een fietsenmaker of koffiecorner.