D66 Lansingerland stelt algehele zondagopenstelling winkels voor

D66 Lansingerland bereidt een initiatiefvoorstel voor waardoor winkels in Lansingerland zelf kunnen kiezen om hun deuren op zondag te openen. D66-fractievoorzitter Jeroen Heuvelink: ‘Er is in Lansingerland een groeiende behoefte bij drukbezette werkende inwoners om zelf te bepalen wanneer ze winkelen en boodschappen doen. Algehele zondagopeningstelling voorziet in die behoefte, en voorkomt dat men voor de zondagse boodschappen moet uitwijken naar omliggende gemeenten.’

D66 vindt daarnaast dat het huidige verbod in Lansingerland op zondagopenstelling voor detailhandel en levensmiddelenwinkels een concurrentienadeel oplevert ten opzichte van Rotterdam, Pijnacker en Zoetermeer, buurgemeenten waar de winkels wél op zondag open zijn. Zondagsopening geeft de lokale ondernemers in deze financieel moeilijke tijden een steuntje in de rug, en voorkomt dat hun omzet naar omliggende gemeenten weglekt. Heuvelink: ‘ De winkeliersverenigingen zelf zijn ook voorstander. Zij willen winkeliers vrijlaten in hun keus om op zondag wel of niet open te zijn. Daarom stelt D66 een algehele zondagopenstelling van winkels in Lansingerland voor. Zo kan beter worden tegemoetgekomen worden aan de wensen van consumenten, huishoudens en ondernemers. En ten aanzien van een eventuele verstoring van de zondagsrust heeft D66 er vertrouwen in dat vertegenwoordigers van ondernemers én geloofsgemeenschappen hier in onderling overleg passende oplossingen voor vinden.’

Directe aanleiding voor het voorstel is de wijziging in mei van de Winkeltijdenwet, waardoor gemeenten zonder bemoeienis vanuit het Rijk zelf kunnen beslissen of winkels ook op zondag open mogen zijn. Heuvelink: ‘De gemeenteraad is daarmee nu aan zet. Ons initiatiefvoorstel sluit in ieder geval aan bij een door de inwoners en winkeliers van Lansingerland breed gedeelde wens.’

Tijdens de huidige raadsperiode kwam D66 Lansingerland al eerder in actie voor de zondagopenstelling van winkels in Lansingerland. Zo haalde D66 In 2011 900 handtekeningen op vóór verlenging van een proef met de zondagopenstelling van drie C1000-filialen, en diende zij in 2012 tijdens de discussie over het Factory Outlook Center een motie in, waarin naast de zondagopenstelling van het FOC óók de zondagopenstelling van winkels in de kernen Bleiswijk, Bergschenhoek en Berkel en Rodenrijs mogelijk moest worden gemaakt.