Een levendige gemeente waar je jezelf kunt zijn en kunt ontwikkelen

Warning: Illegal string offset ‘label’ in /opt/www/www.d66.nl/builds/2025/wp-content/themes/d66/src/Blocks/custom/infographics/infographics.php on line 43

Notice: Uninitialized string offset: 0 in /opt/www/www.d66.nl/builds/2025/wp-content/themes/d66/src/Blocks/custom/infographics/infographics.php on line 43

Notice: Undefined index: in /opt/www/www.d66.nl/builds/2025/wp-content/themes/d66/src/Blocks/components/icon/icon.php on line 33
Jongeren krijgen een volwaardige stem in de besluitvorming
We zetten in op een multifunctioneel cultuurhuis
Een culturele schoolreis binnen de gemeente voor groepen 7 & 8 van elke basisschool
Een jaarlijkse verenigingsmonitor over de behoeften van de verenigingen

De Hoeksche Waard heeft een rijke geschiedenis. De St. Elisabethsvloed, de Suiker- en Vlasindustrie, de bekende historische figuren (Van Sabina van Beieren en Suze Groeneweg tot Kees Verkerk) die uit onze regio komen, ze hebben allemaal een rol gehad in onze geschiedenis. En die geschiedenis maakt dat de Hoeksche Waard is wat zij nu is. Een prachtige levendige gemeente. Een gemeente waar je jezelf mag zijn en jezelf kan ontwikkelen.

Jongeren hebben de toekomst

De jeugd heeft de toekomst en de toekomst van onze gemeente is aan onze jongeren. Dat is de reden dat wij vinden dat jongeren een veel duidelijkere stem moeten krijgen over waar volgens hen nu behoefte aan is en hoe die toekomst eruitziet. Momenteel wordt er vaak besloten over hen en niet met hen. Daarnaast is het belangrijk dat alle ingrediënten aanwezig zijn om een fijne jeugd te hebben zodat zij zich thuis voelen in onze gemeente en zich op een fijne manier kunnen ontwikkelen. Hoe willen we dat bereiken?

• De jongerenraad verankeren in het politieke en organisatorische systeem van de gemeente, net zoals de adviesraad sociaal domein
  • Geef jongeren verantwoordelijkheid en een budget om dingen te organiseren, in samenwerking met jongerenwerk
  • Jongerenbeleid moet beter (voor probleemjongeren)
  • Investeren in kunst & cultuur voor jongeren (Cultureel jongerenpaspoort HW)
  • Dorpen en wijken in samenspraak met jeugd en jongeren aantrekkelijk maken voor jeugd en jongeren. Speeltuinbeleid ontwikkelen met de jeugd (buitenspeelnorm en natuurlijk rookvrij) en een jeugdhonk/chillplek in ieder dorp (van en door jongeren)
  • Stimuleren van initiatieven voor meer beleving en uitgaan voor jongerenDe jongerenraad verankeren in het politieke en organisatorische systeem van de gemeente, net zoals de adviesraad sociaal domein

Onderwijs

Goed onderwijs is de basis voor een samenleving waar iedereen zichzelf kan zijn. Waar je talenten er toe doen, waar je je eigen plaats vindt in de maatschappij. De gemeente draagt hieraan bij met goede voorzieningen. Prettige gebouwen, combineren van functies (IKC) en ruimte voor aanvullende activiteiten (muziek, culturele vorming, persoonlijke ontwikkeling, diversiteit) voor onderwijs met ‘net dat beetje meer’. Hoe willen we dat bereiken?

• Ontwikkelen van een meerjarige onderwijsvisie, met daarin basisonderwijs, voortgezet onderwijs en de doorontwikkeling van het aanbod mbo-niveau 2 naar een volwaardige mbo-opleiding
  • In deze visie ook inzetten op het stimuleren van integrale kindcentra en de inzet van een zorgteam op school; denk hierbij aan pedagoog, verpleegkundige, psycholoog en een medewerker van jeugdzorg
  • Een schoolplein is bij voorkeur groen/blauw ingericht
  • Stimuleren van samenwerking tussen onderwijs en sportverenigingen bij gymles
  • Bevorderen van debatles op alle scholen.
  • Bestrijden van laaggeletterdheid, om tweedeling in de samenleven tegen te gaan, de bibliotheek kan hier een leidende rol in spelen

De Hoeksche Waard als cultuurgemeente

In een tijd waarin de verschillen tussen mensen steeds onder een vergrootglas liggen, is het goed om te kijken wat ons bindt en hoe we elkaar kunnen vinden. Cultuur maakt dat wij ons verbonden met elkaar voelen en zorgt voor betrokkenheid bij de eigen omgeving en versterkt de lokale samenleving.

Een culturele ontmoetingsplaats om trots op te zijn

In de Hoeksche Waard zijn veel verenigingen, groepen en gezelschappen actief op het gebied van muziek, zang en dans. Het zijn culturele activiteiten waar we trots op kunnen zijn en waar we graag een uitvoering van zien. Heel vaak worden die uitvoeringen buiten de Hoeksche Waard georganiseerd in een theater of sportcentrum van een andere gemeente. Wij denken dat de Hoeksche Waard zelf een‘plaats zou moeten hebben voor dat soort zaken. Hetzelfde geldt voor optredens waar Hoeksche Waarders graag naartoe gaan. Voor een concert van de favoriete muziekgroep, cabaret of musical zijn we aangewezen op Dordrecht, Barendrecht of Rotterdam. Dat zien we graag anders. Hoe willen we dat bereiken?

• Meer ruimte voor uitgaansgelegenheden in de Hoeksche Waard, je hoeft niet het eiland af voor een leuke avond
  • Wij zetten in op een cultuurhuis, een multifunctionele accommodatie met ruimte voor een podium voor theater en muziek, ateliers voor kunstenaars, ruimte voor exposities en ruimte voor ontmoeting
  • We zetten de Hoeksche Waard op de kaart met een festivalseizoen. En bieden daarin ruimte voor dorpsinitiatieven zoals het onlangs georganiseerde Piershil Open Air. Maar ook initiatieven als Raadhuis Klassiek en Seuter Rock worden weer teruggeplaatst op de agenda
  • Wij willen een cultuurstimuleringsfonds, om jonge kunstenaars een podium te bieden
  • De functie van bibliotheken als ontmoetingsplek voor burgers stimuleren
  • We staan open voor de diversiteit van inwoners in de Hoeksche Waard en organiseren ontmoetingen tussen mensen met diverse achtergronden, om elkaars cultuur te leren kennen en zo het onderling begrip en waardering te versterken
  • Faciliterende rol voor de overheid richting de horecaondernemers. Sta als gemeente open voor initiatieven en denk niet in problemen en regels maar in kansen

Cultuur en jongeren

Wij willen als gemeente voor jongeren en gezinnen met jonge kinderen een aantrekkelijke woonomgeving zijn. Kort gezegd er moet wat te doen zijn. Cultuur speelt hier een belangrijke rol in. Hoe willen dat bereiken?

• Lesmateriaal ontwikkelen over de geschiedenis van de Hoeksche Waard en aanbieden aan de scholen: als je weet waar je vandaan komt legt dat een basis voor de rest van je leven
  • We stimuleren samenwerking tussen scholen en het culturele veld. (Een goed voorbeeld hiervan is de jaarlijkse cultuurmarkt voor scholen)
  • We zetten in op het organiseren van schoolreisjes (wellicht schoolkamp voor groep 7 en 8) naar fort Buitensluis en Tiengemeten
  • De Hoeksche Waard is een muziekgemeente, we willen meer aandacht voor muziekonderwijs op scholen door voortzetting van het muziekakkoord en stimuleren muziekonderwijs na school en bij de muziekverenigingen.
  • Inzetten van een budget voor scholen om culturele activiteiten te bezoeken
  • Versterken van de bibliotheek en koppeling met het punt van bibliotheek op scholen om lezen te stimuleren

Een gemeente van verenigingen

Verenigingen zijn het cement van de samenleving in de dorpen. Mensen zijn lid van een vereniging, doen nieuwe contacten op en ontmoeten elkaar. Verenigingen spelen een belangrijke rol bij de sociale cohesie en leefbaarheid.
Wij willen dat sport, bewegen, spel en muziek beschikbaar is voor iedere doelgroep. Verenigingen moeten ondersteuning krijgen om laagdrempelig activiteiten aan te kunnen bieden voor verschillende doelgroepen. Dit hoeft niet altijd een financiële ondersteuning zijn, maar het kan ook dat de gemeente een faciliterende of adviserende rol op zich neemt, om zo een florerend verenigingsleven te houden. Hoe willen we dat bereiken?

• Een jaarlijkse verenigingsmonitor waarmee de gemeente precies weet waar de verenigingen behoefte aan hebben en tegenaan lopen
  • Inzet van verenigingsconsulenten om verenigingen te helpen met uitdagingen die hen in de weg staan
  • Verenigingen ondersteunen bij het verduurzamen van hun complex, de gemeente kan een faciliterende rol innemen in bijvoorbeeld het centraal inkopen te stimuleren van ledverlichting en zonnepanelen
  • Betere toegankelijkheid en meer aanbod voor mensen met een beperking bij verenigingen en steviger op de kaart zetten van G-sport (gehandicaptensport)