Samen leven in de Hoeksche Waard: we laten iedereen vrij, maar niemand vallen

Warning: Illegal string offset ‘label’ in /opt/www/www.d66.nl/builds/2025/wp-content/themes/d66/src/Blocks/custom/infographics/infographics.php on line 43

Notice: Uninitialized string offset: 0 in /opt/www/www.d66.nl/builds/2025/wp-content/themes/d66/src/Blocks/custom/infographics/infographics.php on line 43

Notice: Undefined index: in /opt/www/www.d66.nl/builds/2025/wp-content/themes/d66/src/Blocks/components/icon/icon.php on line 33
We zorgen dat werken loont voor iedereen
Eén duidelijk loket voor alle vragen en contact over zorg en ondersteuning
Een vangnet voor mensen die het niet meer alleen redden

De Hoeksche Waard is een gemeente waar het met de meeste mensen goed gaat. Veel mensen hebben een baan of zijn met pensioen en genieten van het leven. Er zijn veel vrijwilligers die een helpende hand bieden aan anderen die dat nodig hebben. Toch zijn er ook genoeg inwoners die een extra steuntje in de rug nodig hebben. Corona heeft de afgelopen jaren laten zien hoe kwetsbaar we ineens kunnen zijn. Mensen moesten vanuit huis werken of kwamen zonder werk thuis te zitten, kinderen konden deels niet naar school, het verenigingsleven lag zo goed als stil en winkels, horeca en de culturele sector waren dicht. Dit gaf een andere kijk op onze bestaanszekerheid, ook in de Hoeksche Waard. Wij staan voor een samenleving waarin iedereen mee kan doen, ongeacht wie je bent, hoe oud je bent, waar je vandaan komt, wat je beperkingen zijn of hoe je geaardheid is. We laten iedereen vrij, maar niemand vallen. De Hoeksche Waard moet een toegankelijke gemeente voor iedereen zijn. Waar je snel en makkelijk je weg kunt vinden als je vragen hebt of even vastloopt in het leven. Een gemeente waar je in relatieve veiligheid woont, waar het goed toeven is en waar we oog hebben voor elkaar. Kortom waar we samen leven.

Werk en inkomen: iedereen telt mee

Mee willen doen in de samenleving moet worden gewaardeerd en moet voor iedereen kunnen. Dat betekent dat we zo veel mogelijk mensen aan het werk krijgen en dat het moet lonen om te werken. Hoe willen we dat bereiken?

• Inzetten op het ‘werken loont principe’: mensen die vanuit de bijstand een werkervaringsplaats hebben moeten hiervoor beloond worden zonder dat zij gekort worden op hun uitkering, een mooi voorbeeld hiervan is de werkbonus die Rotterdam heeft ingesteld

Zorg voor jong en oud: voor elkaar

We worden met zijn allen over het algemeen steeds ouder, ook in onze gemeente. Het aantal 70-plussers gaat de komende twintig jaar enorm stijgen. Gelukkig blijven mensen langer gezond en kunnen ze langer zelfstandig thuis wonen. Maar er komt een moment dat het echt niet meer gaat en men het echt niet meer zelf kan. Dan moet er hulp in de vorm van een maatschappelijk vangnet komen, mensen (buddy’s) die echt helpen, en de weg weten in het woud van zorginstanties.

In de jeugdzorg zien we de wachtlijsten alleen maar groter worden. Ouders die vastlopen, omdat het soms gewoon te veel wordt. De druk vanuit buiten op onze kinderen is vaak enorm hoog. Iedereen moet tegenwoordig maar passen in het perfecte plaatje. We moeten weer leren elkaar te accepteren hoe we zijn en vooral gaan kijken naar ieders talenten. Weer terug naar het gegeven dat niet iedereen hetzelfde is en de verschillen vieren. Hoe willen we dat bereiken?

• We zetten meer in op preventie en voorlichting in de jeugdzorg
  • Eén loket voor alle zaken m.b.t. zorg en welzijn voor zowel jong als oud
  • Waar mogelijk ontschotten van budgetten
  • Een maatschappelijk vangnet van buddy’s voor mensen die het zelf niet meer redden
  • Inzetten op de ‘Doorbraakmethode’. Met deze methode kan maatwerk binnen het sociaal domein worden vereenvoudigd en stapeling van problemen worden verminderd
  • Voor zover dit nog niet is gebeurd, bewust uitvoering geven aan het VN-verdrag Handicap. Sinds 2017 wordt iedere gemeente geacht de bepaling uit dit verdrag te implementeren, zodat inwoners met een beperking net zo kunnen deelnemen aan de samenleving als iedere andere inwoner. Dit verdrag omvat vele thema’s, zoals vrije tijd, sport, cultuur, horeca en stedenbouw

Veiligheid om zuinig op te zijn

De Hoeksche Waard is één van de veiligste gemeenten in Nederland. Er zijn weinig misdrijven en inwoners voelen zich er veilig. Dat willen we graag zo houden. Dat betekent dat we het onderwerp veiligheid op de agenda willen houden en we samen met politie en justitie vooral moeten richten op bewustzijn en preventie. Ondermijning en infiltratie in het ‘gewone leven’ vanuit onderwereld zijn ook in onze gemeente zaken om rekening mee te houden.

• We geven bewoners, ondernemers en dienstverleners een actieve rol in ons veiligheidsbeleid
  • Investeren in cyberveiligheid, en mensen weerbaar maken tegen bijvoorbeeld online fraude door voorlichting
  • Het invoeren van een algeheel afsteekverbod voor vuurwerk. Zo beschermen we onze hulpverleners, dieren en omgeving. De gemeente zet zich in voor volwaardige initiatieven
  • Het gebruik van (soft)drugs, alcohol moet kunnen zolang het met mate en op een verantwoorde manier gebeurd. Goede (preventieve) voorlichting en informatie zijn belangrijk om problemen te voorkomen