College komt afspraken eindelijk na!

Ons raadslid Latif Zaabat is tevreden. Na 20 jaar van loze beloften heeft het College namelijk eindelijk de beloofde hulp aan Stichting Milli Görüs gedefinieerd en vastgelegd met het bestuur van deze stichting. Dat ging niet zonder slag of stoot. Nadat hij twee sets van schriftelijke vragen heeft gesteld, heeft het College toe moeten geven dat de toegezegde steun nooit formeel is vastgelegd. Opeenvolgende burgemeesters en wethouders hebben vaak contact gehad met Milli Görüs en veel kopjes koffie gedronken. Er is veel geluisterd naar de zorgen om veiligheid van o.a. de kinderen, zowel in het gebouw als daarbuiten op straat.

Steun van gemeente loze woorden?

De angst dat er een vreselijk ongeluk zou kunnen gebeuren op de drukke Herenstraat zit er al jaren goed in. Deze zorg werd door het College tijdens de gesprekken gedeeld. Er moest iets gebeuren en informeel werd steun en hulp toegezegd bij het zoeken naar een geschikt en vooral veilig nieuw onderkomen. Die toezegging was echter net zo snel vergeten als dat die gedaan was. Nadat het bestuur van Milli Görüs meerdere malen had ingesproken in de commissievergaderingen, kwam de aap uit de mouw. Wethouder Walters stelde vorig jaar ineens duidelijk, dat Milli Görüs zelf maar een nieuwe locatie moest vinden. Ondanks 20 jaar van toegezegde steun, bleek dat de stichting er alleen voor stond.

Ondersteuning laat nog te wensen over

Toen enkele maanden geleden twee panden aan de Badhuislaan door de gemeente werden verkocht, werd dat nog eens pijnlijk duidelijk. De zogenaamde ‘openbare verkoop’, was al beklonken voordat andere gegadigden een bod konden uitbrengen. Na druk vanuit onder andere D66, is het proces overgedaan. Maar al snel werd de openbare verkoop alsnog via teniet gedaan door een deal met de huidige huurder.

Druk van D66 leidt tot afspraken

De sympathie voor Milli Görüs werd vanuit het College in het openbaar uitgesproken. Wethouder Scheepers ging wat doen, omdat “het College Milli Görüs al te lang had laten zwemmen”. Dit was voor Latif geen nieuws waardoor hij voor een tweede maal kritische vragen heeft gesteld. Pas daarna heeft het College toegezegd om de afspraken met Milli Görüs ook met hen vast te leggen.

Afspraken moet je nakomen

Een verhuizing zit er nog niet in, maar de loze beloften uit het verleden zijn nu duidelijke afspraken geworden. Wij geven de burgemeester en de wethouders de ruimte en het vertrouwen om dingen te doen en te regelen voor onze burgers. Als gemeenteraad kunnen en willen wij niet overal bovenop zitten, zolang het College maar zegt wat zij doet en vooral ook doet wat ze zegt!