Dankzij D66 meer kans op wonen in Hilversum voor starters

Vorige week nam de gemeenteraad een besluit over het ‘splitsen’ en ‘verkameren’ van woningen. Wanneer een bestaande woning groter is dan 80m2 dan bestaat er vanaf nu, onder een aantal voorwaarden, de mogelijkheid om deze woning op te splitsen in meerdere zelfstandige woningen of te verkameren. Dat laatste houdt in meerdere zelfstandige kamers waarbij bijvoorbeeld de douche en de keuken gedeeld worden. Eén van de voorwaarden hierbij is dat de nieuwe woningen minimaal 35m2 verblijfsruimte moeten hebben en de kamers moeten minimaal 18m2 zijn.

D66 is voorstander van deze nieuwe regels. Er is een enorme woningnood in Hilversum; vooral  ook woningen voor starters. Het is goed dat er nu mogelijkheden zijn om, onder strikte voorwaarden die allemaal te maken hebben met een goed woon- en leefklimaat, mogelijk maken om bestaande woningen op deze manier aan te passen.

Initiatief D66

Wel is het op ons initiatief gelukt om nog een paar belangrijke aanpassingen aan te brengen op de nieuwe regels. Deze richten zich specifiek op ‘wonen boven winkels’. Het is al jarenlang een raadsbrede wens om het creëren van woningen boven winkels mogelijk te maken. Door verschillende regels lukte dit tot nu toe vaak niet waardoor veel winkelpanden op de bovenverdiepingen min of meer leeg staan. En dat terwijl het vaak perfecte plekken zijn om woningen voor met name starters te realiseren.
Het gaat om twee aanpassingen. Op de eerste plaats hebben we het College de mogelijkheid gegeven om af te wijken van de minimumverblijfsruimte van 35m2 wanneer een ontwikkelaar hard kan maken dat het simpelweg onmogelijk is om aan die regel te voldoen. Wel moet de minimum verblijfsruimte altijd 25m2 zijn. Daarnaast gelden er ook regels voor bergingsruimte. En bij wonen boven winkels kan het mogelijk zijn dat ook daar niet aan voldaan kan worden. Ook daarvoor hebben wij het College de mogelijkheid gegeven om van de regels af te wijken. En dat dus alleen specifiek bij wonen boven winkels.

Beeld: D66 Hilversum

Een woning beter dan geen woning

Waarom vonden we deze aanpassingen belangrijk? Omdat één woning altijd beter is dan geen woning. De standaard van 35m2 en een kleine bergingsruimte is wat ons betreft een hele goede om een goed woon- en leefklimaat te borgen. Maar bij winkelpanden is het soms simpelweg niet mogelijk om hier aan te voldoen. De vraag is dan of je vast wilt houden aan de eis, met als resultaat geen extra woning, of dat je in die specifieke gevallen het belang van het toevoegen van een nieuwe woning zwaarder weegt. En daarbij ook zinloze leegstand tegengaat. Wij vinden het laatste. En gelukkig een hele grote meerderheid in de Raad en het College ook. En zodoende hebben we via twee amendementen voor elkaar gekregen dat er meer woningen boven winkels gerealiseerd gaan worden in Hilversum de komende jaren.