De laatste tijd is er veel publiciteit en ophef over de zogenaamde flitsbezorgdiensten, met bijbehorende “black stores” voor de (vergeten) dagelijks boodschappen. Dit zijn diensten die garanderen binnen 10 minuten de boodschappen te kunnen bezorgen. Ook aandacht in het AD-Drechtsteden van 22 april waarbij de gemeente Dordrecht maatregelen wil nemen om de verdere overlast tegen te gaan door aanpassingen in bestemmingsplannen. Tevens aandacht afgelopen dinsdag, 11 mei, tijdens de uitzending van Nieuwsuur op NPO2. De publicatie van het voorbereidingsbesluit flitsbezorgsupermarkten van het college in de Staatscourant van afgelopen dinsdag 11 mei maakt het mogelijk om ons standpunt in deze kenbaar te maken.

Huidige situatie

Hendrik-Ido-Ambacht huisvest een behoorlijk aantal supermarkten. Hiernaast zou het zo maar kunnen zijn dat op basis van een behoefte onderzoek een dergelijk flitsbezorgbedrijf ook in ons dorp een start zou willen maken. Recent hebben we ook kunnen lezen dat de grotere supermarktketens als Jumbo en AH aan het onderzoeken zijn om ook dergelijke flitsdiensten aan te gaan bieden. Als deze grootgrutters dit in Ambacht zouden willen gaan aanbieden kunnen wij daar niets tegen doen. Tevens zijn er al bezorgdiensten actief zoals Picknick en Albert samen met de bezorgers van onder andere Pizza, Sushi en Chinees zonder, bij ons bekende, noemenswaardige overlast

Het D66 standpunt is dat we dergelijke flitsdiensten, met de bijbehorende “black stores” niet in onze winkelcentra zouden willen hebben. De locatie is alleen voor opslag en niet toegankelijk voor winkelend publiek. Wij zijn er voorstander van een paraplu bestemmingsplan goed te keuren waarbij plekken met een detailhandelsbestemming uitgeloten worden van vestiging van deze flitsbezorgdiensten met bijbehorende “black stores”. Dit voorkomt de vestiging op alle winkelcentra en overige plaatsen met een detailhandelsbestemming. Er zijn zeker wel locaties te bedenken waar dit zou moeten kunnen als de bezorgdiensten gezien worden als bedrijvigheid in het algemeen en niet als detailhandel. Als de grote supermarkten het zouden mogen en kunnen gaan doen, de pizza, Shushi andere koeriers al actief zijn, waarom dan deze diensten – onder duidelijke voorwaarden – dan niet. Het is tenslotte ook weer uitbreiding van de lokale werkgelegenheid.