Automotive
en Food
Als D66 willen we de nadruk leggen op de nieuwe maakindustrie met als speerpunten automotive, food en tech (de vierde industriële revolutie). We willen Helmond nog meer op de kaart zetten door gebruik te maken van onze USP’s (unique selling points).
D66 wil meer focus leggen op de dingen waarin zeer veel potentie zit, zonder daarbij natuurlijk de overige sectoren te vergeten. Het gaat hierbij vooral om een extra focus. Te denken valt hierbij aan de auto-industrie. Helmond moet op de kaart worden gezet als dé autostad van Nederland, zodat mensen direct aan onze stad denken als men over auto’s praat. Dit zal een aanzuigende werking hebben.
Een van de manieren waarop wij dat kunnen realiseren, is door meer exposure-plaatsen aan te bieden, zodat deze sector zijn producten kan aanprijzen. D66 wil innovatieve ontwikkelingen van de Helmondse bedrijven etaleren in de binnenstad.
Daarnaast willen wij een focusgroep samenstellen met vertegenwoordiging uit het bedrijfsleven, deskundigen op het gebied van leisure, retail, stadsmarketing en de gemeente.
Ook wil D66 de marketingstrategie van de stad aanpakken met USP’s, waarbij wordt gedacht aan Helmond als autostad en foodstad. Rond deze thema’s zouden evenementen ingericht moeten worden. Hierbij kan worden gedacht aan een groot evenement rond het thema auto’s waarbij andere evenementen aan kunnen sluiten, zoals H2O of de Kasteeltuinconcerten. Deze evenementen kunnen een flankerende werking hebben.
Daarnaast zal de stadsmarketing hierop aangehaakt moeten worden. Verder zal de stad een trekpleister moeten zijn op cultureel en economisch gebied door industriële vormgeving, design en technologie een podium te geven en daardoor het vakmanschap te visualiseren in de stad.
Ook staan we welwillend tegenover bestemmingswijzigingen van kantoor- en winkelpanden tot woondoeleinden, zeker in de aanloopstraten van het centrum, zodat het winkelgebied zich meer concentreert. Om de leisure-economie te stimuleren wordt ruimte geboden aan vernieuwende initiatieven en verblijfsaccommodaties.
Om efficiënt gebruik te maken van de ruimte moeten bedrijventerreinen heringericht worden en nieuwe bedrijventerreinen zo doelmatig mogelijk worden uitgegeven.