Heemskerk in beweging

Iedereen doet mee

Met sport kun je niet jong genoeg beginnen, daarom moet de drempel voor jongeren om te sporten zo laag mogelijk zijn. Wat D66 betreft is het belangrijk dat jongeren kunnen meedoen aan alle sporten. Dus niet alleen de sporten die passen bij de portemonnee van hun ouders. D66 pleit voor een jeugdsporttarief om dit mogelijk te maken. We sluiten ons als gemeente ook aan bij het Jeugdfonds Sport & Cultuur. Dit geeft kinderen en jongeren uit gezinnen waar weinig geld is, nog meer mogelijkheid om wèl te sporten of zich creatief te ontwikkelen.
D66 wil niet alleen lage drempels voor jeugdsport. Iedereen moet kunnen sporten. Daarom vragen we nadrukkelijk aandacht voor G-Sporten. Een handicap of beperking mag geen reden zijn om niet te kunnen sporten. De aanwezigheid van Heliomare in de gemeente geeft wat D66 betreft een goede gelegenheid om samen te werken op dit gebied.

Ruimte voor sport

Sport is essentieel voor een goed functionerende samenleving. Naast dat sporten gezond is, heeft het ook een belangrijke sociale functie. Voor een goed sportklimaat is geld en ruimte nodig. Beide zijn schaars. Goede sportvoorzieningen maken een gemeente aantrekkelijk. Wat D66 betreft hebben we daarom veel aandacht voor sport in Heemskerk.
Heemskerk is de sporthoofdstad van de IJmond. We hebben een breed pallet aan sportverenigingen en dat heeft invloed op de inrichting van de ruimte. Waar kunnen we sporten, waar kunnen we wonen? D66 vindt het belangrijk om een goed ruimtelijk plan te maken waar de sport een vaste plek in krijgt. Zodat bijvoorbeeld een ijsclub en een voetbalvereniging duidelijk weten waar ze aan toe zijn. D66 pleit daarnaast voor sportieve faciliteiten in de openbare ruimte. De Vlaskamp in de Broekpolder en het Park Assumburg zijn zeer geschikt voor recreatieve sporters.

Een nieuw zwembad

In waterrijk Heemskerk is goed kunnen zwemmen niet alleen leuk, maar ook een noodzaak. Daarom is het belangrijk dat elk kind de mogelijkheid krijgt om te leren zwemmen.
Een zwembad is een broodnodige maar dure voorziening. Wat D66 betreft is het daarom logisch dat Heemskerk samen met Beverwijk een nieuw en modern zwembad realiseert. Zo blijft er voor meerdere zwemverenigingen plek om tegen een betaalbaar tarief zwemlessen aan te bieden. De gebruikers betalen een reële bad- en baanhuur en er worden duidelijke afspraken gemaakt over het aanbod, zodat naast lessen er ook trainingen, wedstrijden en andere activiteiten worden aangeboden.

• We maken een goed ruimtelijk plan voor sport
  • We voeren een jeugdsporttarief in
  • We geven aandacht aan G-sporten bij alle takken van sport
  • We realiseren samen met Beverwijk een nieuw zwembad