Groen op weg

Tijd voor een nieuwe koers

Veilig en schoon verkeer bevordert de gezondheid en het welzijn van bewoners van de IJmondgemeenten. Het is zoeken naar de balans tussen leefbaarheid, veiligheid en een goede doorstroming. De leefbaarheid staat onder druk door industrie, vliegbewegingen en verkeer. Door de unieke mix in de IJmond van woongebieden, natuur en bedrijven kunnen er niet zomaar extra wegen aangelegd worden. De vraag werpt zich op of we niet anders moeten denken over onze mobiliteitsvraagstukken. D66 vindt van wel!
We zijn geen voorstander van de nieuwe verbinding A8/A9. Meer asfalt is niet de oplossing. Meer mobiliteit mag niet ten koste gaan van de leefbaarheid en de gezondheid van onze inwoners. We zullen ons ervoor blijven inzetten dat deze weg er niet komt, maar uiteraard pleiten we ook voor een oplossing voor het leefbaarheidsprobleem in Krommenie en Assendelft. We zetten in op de afwaardering van de A22 naar een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur. Dit komt ten goede aan de afwikkeling en doorstroming van het lokale verkeer, terwijl de uitstoot wel tot 30 % afneemt.

We kiezen voor schoon vervoer

D66 kiest voor schoon vervoer en daarom voor de fiets! Fietsen is gezond, duurzaam en neemt weinig ruimte in beslag. We geven fietsers ruim baan in Heemskerk. De auto is nu nog de dominante factor in de inrichting van onze openbare ruimte en het meest gebruikte vervoersmiddel terwijl veel voorzieningen in onze regio op bescheiden afstand van elkaar te vinden zijn. Bij herinrichtingen kijken we of het fietspad verbreed kan worden en er meer veilige oversteekplaatsen kunnen worden gerealiseerd. Op regionaal niveau zet D66 in op een toegankelijk en uitgebreid fietsnetwerk en de aanleg van snelfietsroutes. Fietsers krijgen op die route een voorkeursbehandeling bij verkeerslichten: de lichten gaan vaker en langer op groen. Wat D66 betreft wordt het wagenpark van de gemeente op korte termijn volledig elektrisch.

Het OV als groene motor

Het openbaar vervoer in Heemskerk en in de IJmond moet naar een hoger niveau gebracht worden. De Kennemerlijn is daarbij het grootste aandachtspunt. Ondanks dat het reizigersaantal in onze regio al jaren toeneemt, is de dienstregeling door de NS onacceptabel versoberd. Openbaar vervoer is pas echt een alternatief voor de auto wanneer de reistijden en het reiscomfort minimaal gelijkwaardig zijn. D66 ziet een toekomst voor een lightrailverbinding in de regio. De lightrailverbinding in de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag, met 2,3 miljoen inwoners en 23 gemeenten, laat zien dat een dergelijke vervoerswijze een goede duurzame oplossing kan zijn voor de mobiliteitsproblematiek, ook in de Metropool Regio Amsterdam, waar Heemskerk onderdeel van uitmaakt.

  • We investeren in betere fietsverbindingen
  • Gezondheid en leefbaarheid staan voorop bij mobiliteitsvraagstukken
  • We realiseren samen met de provincie en het rijk een volwaardige lightrailverbinding