De openbare ruimte is van ons allemaal

We brengen de balans terug

Heemskerk is een groene gemeente maar we zien dat de druk op het binnenstedelijke groen toeneemt. Ook in het kader van klimaatadaptatie, zoals het bestrijden van hittestress en wateroverlast, zijn er nog vele uitdagingen te overwinnen. De openbare ruimte is van ons allemaal, dat is het uitgangspunt. Woningbouw is een belangrijke opgave in Heemskerk en de regio maar goed wonen betekent ook dat de kwaliteit van de openbare ruimte goed moet zijn. De hoofdgroenstructuur, de groene longen van onze gemeente, blijven daarom behouden en versterken we. Groen, water en wegen bezien we als één geheel. Water geven we een prominente plek in de openbare ruimte.

De openbare ruimte is niet van de auto

We zien dat de openbare ruimte voor een groot deel geclaimd wordt door de auto. Gezien de ontwikkelingen van bijvoorbeeld deelgebruik en meer thuiswerken is dit niet toekomstbestendig. Bij herinrichting van de openbare ruimte zetten we de auto niet langer op de eerste plaats. Parkeernormen worden per deelgebied herzien en indien mogelijk wordt die ruimte omgezet. Een te ruime parkeernorm zet ook aan tot autobezit. Deze kip-ei situatie moet doorbroken worden.
In winkelgebieden, op (school) pleinen, paarkeerplaatsen en langs onze openbare wegen creëren we schaduwplekken en meer kansen voor groen. Dit bereiken we door stenen om te zetten in groen. Buiten de noodzaak vanwege klimaat en behoud van plant en dier hebben groene schoolpleinen en openbare ruimtes een bewezen positieve invloed op speelgedrag van kinderen. We geven ruimte aan spelende kinderen.
We realiseren sportvoorzieningen in de parken. Bewegen en verblijven in de buitenlucht is gezond en moeten we in onze woonomgeving optimaal faciliteren. We investeren daarom in een nieuwe skatebaan aan de Geelvinckstraat en plaatsen schaaktafels in de parken.

Buitengebied

We koesteren onze natuur en ons strand. Met het Noord-Hollands Duinreservaat hebben we een divers en groot natuurgebied in onze achtertuin. We vinden dat de mens te gast is in de natuur. Wij zijn daarom geen voorstander van bouwontwikkelingen in ons duingebied.
Voor wat betreft het tuindersgebied is het sleutelwoord balans. We zijn trots op onze tuinders, hun activiteiten passen perfect in de overgang tussen natuur en bebouwd gebied. We zien dat er meer ruimte is voor ontwikkeling van andere activiteiten en dit willen we graag verder onderzoeken. Activiteiten die van toegevoegde waarde kunnen zijn, zonder dat tuinders beperkt worden in hun bedrijfsvoering. We denken aan kleinschalige recreatievoorzieningen en mogelijkheden voor generatiebestendig wonen in de vorm van kangoeroe woningen.

• We behouden en versterken ons groen
  • In de openbare ruimte zetten we de fietser en voetganger op de eerste plaats
  • We geven ruimte aan nieuwe ontwikkelingen, die van toegevoegde waarde zijn voor het buitengebied