Kinderburgemeester en kindergemeenteraad

In de laatste raadsvergadering zouden wij een motie indienen kinderburgemeester (en kindergemeenteraad). In overleg is besloten om deze toen uit te stellen tot de raadsbrede vergadering van september, waar ook de participatienota wordt besproken. Gezien de motie vooral vragen voor het college inhoudt en het wordt genoemd in het coalitieakkoord, willen
wij deze omzetten naar schriftelijke vragen. Wij willen het college dringend verzoeken om het belang van kinderparticipatie hoog op de agenda te zetten, zodat dit, ondanks de waan van de dag, snel opgepakt wordt.

Een kinderburgemeester en kindergemeenteraad is de verbinding tussen kinderen in de Heemskerk en de lokale politiek. Kinderen kunnen op deze manier meer leren over democratie, de gemeente en hun eigen rechten en hebben de mogelijkheid om met eigen
ideeën te komen over onderwerpen die hun zelf aangaan binnen onze gemeente. Wij constateren dat kinderparticipatie in de kinderschoenen staat in de gemeente Heemskerk, we praten nu vooral over kinderen, maar niet met kinderen.

Naar aanleiding hiervan hebben de fracties van D66 en GroenLinks de volgende vragen:

– Zou het college samen met alle (basis)scholen in Heemskerk willen inventariseren of kinderen in de leeftijd van 10 – 14 jaar enthousiast zijn over het installeren van een kinderburgemeester en kinderraad?
– Kan het college hierbij onderzoeken hoe we zo goed mogelijk alle kinderen hierbij kunnen betrekken?
– Is het zinvol is om lid te worden van het Nederlands Genootschap van Kinderburgemeesters?
– Is het mogelijk om naar aanleiding van de bovenstaande inventarisatie dit raadsbreed op inhoud te bespreken om hierop een vervolg te kunnen geven?

Wij zien graag de antwoorden tegemoet binnen de daarvoor gestelde termijn, met daarbij een voorstel voor een tijdspad en termijn waarop dit kan worden uitgevoerd.

Met vriendelijke groet,

Wessa van de Kuijlen, fractie D66