Digitale zaken en aanbestedingen

De digitale wereld

De wereld digitaliseert. De gemeente Heemskerk moet daarin mee gaan en de toegankelijkheid voor onze inwoners optimaliseren. IT-voorzieningen zijn geen doel maar een hulpmiddel en mogen nooit in de weg staan van een goede dienstverlening of mensen daarvan uitsluiten. Informatie moet eenvoudig te vinden zijn, of dit nu de Algemene Plaatselijke Verordening is of de stukken van de gemeenteraad. Een goed werkende gemeentelijke website ondersteunt die informatievraag en voorziet in goede digitale aanvraagmogelijkheden van bijvoorbeeld vergunningen en reisdocumenten. We zien nu dat er meerdere platformen in gebruik zijn door de gemeente, dat is niet wat we willen. We zorgen voor een goed functionerende gemeentelijke website die aan alle normen voldoet en voor iedereen toegankelijk is.

Data moet veilig zijn bij de gemeente

De gemeente verwerkt meer en meer digitale gegevens van onze inwoners en beheert daarmee grote hoeveelheden informatie. Het beheer van deze gegevens moet voldoen aan de privacy wetgeving. Een goede beveiliging voorkomt dat vertrouwelijke gegevens op straat komen te liggen of in handen komen van een hacker. Bij het verwerken van gegevens wordt ervoor gewaakt dat beleidsregels ontleend worden aan ‘zelflerende software’. Alle software moet door beleidsmakers begrepen worden om te voorkomen dat de techniek aan de haal gaat met bijvoorbeeld etnisch profileren. Privacy risico’s moeten volgens beproefde methoden onderzocht worden om eventuele zwakheden aan het licht te brengen. D66 zet in op maximale veiligheid van de persoonsgegevens van onze inwoners.

Aanbestedingen

Bij inkoop van producten en diensten door de gemeente wil D66 dat dit op een positieve manier bijdraagt aan een betere maatschappij en duurzame omgeving. Hoe we inkopen heeft effect op de belasting van het milieu, de mens en de maatschappij. Maatschappelijke betrokkenheid, duurzaamheid en innovatie zijn belangrijke criteria bij het bepalen van het beste product. Het inkoopproces is nu nog teveel verspreid binnen de gemeentelijke organisatie en volgt traditionele patronen met te weinig ruimte voor (lokale) innovatieve ondernemingen.
D66 wil een centraal inkoopbeleid waarbij gekeken worden naar meer criteria dan alleen de kosten. Meerdere offertes aanvragen wordt de standaard. Door de maatschappelijke waarde mee te wegen, krijgen meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kans op werk. Zo leveren alle partijen een bijdrage aan de ontwikkeling van onze gemeente.

• We zijn digitaal goed toegankelijk en beschermen de gegevens van onze inwoners
  • We wegen duurzaamheid en innovatie zwaar mee bij gemeentelijke aanbestedingen en inkoop