Wind op Land stap vooruit

De gemeenteraad van Haarlemmermeer heeft deze week een nieuwe stap gezet in het participatieproces. Nadat de behoefte gepeild is in 2021 (67% ziet ruimte voor bijplaatsing van gemiddeld 10 windmolens) zijn in via participatie spelregels opgehaald. Inwoners en organisaties konden daarvoor oa terecht op de Dag voor de Wind. Deze spelregels zijn overgenomen, wat betekent dat ze worden vastgesteld en ter inzage gelegd. Dat geeft nog de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen en invloed te hebben op de uitkomst. Daar laten we het niet van afhangen, want de gemeente gaat middels een peiling ook om reacties op de spelregels vragen. Daar kan iedereen aan meedoen.

Voordeel van windenergie

Dankzij een aangenomen amendement van D66, mede ingediend door GL, PVDA en HAP, zijn de vragen nog iets aangepast, waarmee het bijvoorbeeld ook mogelijk is om aan te geven naar welk voordeel inwoners het meest uitkijken. Want niemand vind windmolens mooi, maar velen zien ook het voordelen.

90% Lokaal

Effect op netcongestie, leverzekerheid duurzame energie, prijsstabiliteit en grotere zelfstandigheid. En laten we niet vergeten dat in Haarlemmermeer zo’n 90% lokaal eigendom en zeggenschap landt. Waarmee we de verwachting mogen hebben dat het voordeel ook echt in Haarlemmermeer terecht komt.