Plasticvrij vuurwerk bij evenementen

In veel vuurwerk dat wordt afgestoken bij evenementen zit plastic. Dit plastic verspreidt zich in allerlei kleine stukjes in de natuur en een groot deel van dit afval kan niet worden opgeruimd, waardoor het in Haarlemmermeer en omstreken vervuild raakt. Dit draagt bij aan de plastic soep en het is schadelijk voor mens en dier. Gelukkig bestaan er alternatieven voor plastic vuurwerk. Raadslid Demi van der Veldt stelde hier al eerder met GroenLinks en CU-SGP schriftelijke vragen over en deed al eerder, met dezelfde partijen, een poging om een motie in te dienen om plastic afval bij evenementenvuurwerk te verbieden, door dit in het evenementenbeleid op te nemen. Helaas tot dus ver zonder succes.

Raadslid Demi van der Veldt: ‘Het college geeft aan dat we bij de provincie moeten zijn, terwijl de provincie aangeeft dat we bij de gemeente moeten zijn. Wat D66 betreft moeten wij hier echt onze lokale verantwoordelijkheid in nemen. Bij evenementen komen er meer dan 10.000 kleine stukjes vuurwerk in de natuur die soms zo klein zijn dat ze niet op te ruimen zijn. Hoe minder plastic in onze gemeente terecht komt, hoe beter.’’

Afgelopen donderdag deed fractievoorzitter Gerdien Knikker nogmaals een oproep om plasticvrij evenementenvuurwerk aan ons Algemene Plaatselijke Verordening (APV) toe te voegen. Omdat we op 2 februari stemmen over de APV, zullen wij dan met een amendement komen.