Charlotte van der Meij

Charlotte van der Meij - Beeld: Barbara Kroon

Charlotte van der Meij is raadslid in de gemeente Haarlemmermeer en daarnaast jurist in het sociaal domein. Haar levensmotto is “Loeven in de Vlaag”. Haar grootste hobby is dan ook zeilen.

• 49 jaar
  • Sassenheim
  • Nieuw-Vennep

Ha, mijn naam is Charlotte van der Meij. Ik ben Raadslid in de gemeente Haarlemmermeer en daarnaast jurist in het sociaal domein bij een gemeente.  Beide functies vervul ik met passie. Nederland kent een, in de kern, fantastisch systeem van sociale zekerheid. Als je ziek bent kun je hulp krijgen, als het even niet lukt om een baan te vinden is er een bijstandsuitkering, als er ondersteuning nodig is bij de opvoeding van kinderen, kunnen we daarvoor zorgen. Daar ben ik trots op. Maar de afgelopen jaren zijn we op sommige punten doorgeslagen. We verwachten soms teveel van mensen met wie het (even) niet zo goed gaat. Zelfredzaamheid werd het toverwoord binnen het sociaal domein. Maar toveren bestaat niet…het zijn altijd tovertrukjes die gebruikt worden. En met trukjes help je niemand.

Soms moet je taken tijdelijk overnemen. Soms moet je mensen tijdelijk wat aan de hand nemen en soms moet je mensen juist heel snel zelf en zelfstandig weer op pad sturen. We moeten dus veel beter oog hebben voor wat iemand nodig heeft.

De keerzijde van mijn trots op ons geweldige vangnet, is dat ik ook vind dat we heel scherp moeten zijn op misbruik van dat systeem. Door misbruik dreigt het systeem onbetaalbaar te worden, waar juist kwetsbare mensen de dupe van worden. Over het voorkomen van misbruik ben ik dus net zo gepassioneerd als over ons geweldige “sociaal domein”.

Daar waar ik wandel met mijn hond…Een stukje natuur waar eigenlijk nauwelijks meer onderhoud plaatsvindt. De paden er niet beter op worden, omgewaaide bomen blijven liggen en het verval dus vrij spel heeft. Daarom dus… onvervalste natuur.

Om Koploper te worden op onderwerpen die ons aan het hart gaan; de energietransitie (zorg voor de toekomst), woningbouw en in mijn geval een toekomstbestendig (en dus kwalitatief en betaalbaar) sociaal domein.

– De energietransitie op volle kracht vooruit
– Schuldenproblematiek in de kern smoren en zorgen dat er in onze rijke gemeente géén kinderen in armoede opgroeien (en dus kansenongelijkheid uitbannen).
– Kwalitatief goed en betaalbaar sociaal domein waar inwoners op tijd krijgen wat nodig en noodzakelijk is

Reële kans op een “betere wereld”. Met realisme de problemen van onze tijd (en die in de nabije toekomst) benoemen en met haalbare oplossingen komen.

Pfffff….onnoemelijk veel favorieten…100 jaar eenzaamheid van Gabriel Garcia Marquez staat wel al lang in de wisselende top. Omdat je bij het lezen de geluiden kunt horen en de smaken vanaf de bladzijden kunt proeven.

Cabaret en concert. Om te lachen en te dansen.