Visie Buitenkaag 2040

Afgelopen donderdag kwam de visie op Buitenkaag in de raad. Hoe moet Buitenkaag er in 2040 uit zien? Wat D66 betreft is Buitenkaag een parel aan de ringvaart. Eentje met Glans. Het ligt op een prachtige locatie en het is een mooie Kern met het kernmerkende gemaal aan de Kaag. Bewoners en bezoekers genieten er volop van.

De visie schets kansen maar heeft ook aandacht voor de uitdagingen, voor bewoners, bedrijven en ook recreanten. Er waren behoorlijk wat insprekers die de nodige zorgen hadden. Wat D66 betreft wordt Buitenkaag niet een grote parkeerplaats in de regio voor boten en auto’s. Ook vinden wij het ontzettend belangrijk dat het mooi landschap behouden blijft. Juist daarom komen mensen graag varen, suppen of fietsen bijvoorbeeld. Geen enorme botenloods dus die als puist in het landschap staat. Ook rekent D66 erop dat de permanente parkeerplaats voor Van Lent gaat lukken. Dat tijdelijke alternatief zien wij niet zitten.
Tot slot onderschrijven wij met dubbele streep de kleinschaligheid van het toerisme op de dijk en rondom de kern. Dat is nu juist de charme.
Wij eindigden de sessie met een oproep aan het collega om deze prachtige visie op 2040 ook echt waar te maken door regie te nemen en niet op de handen te gaan zitten. Wat betreft de insprekers over de verkeersinrichting bij de pont. Daar hebben we opgemerkt dat deze mensen toch niet zouden moeten hoeven inspreken. Er zaten hele goede ideeën bij om het veiliger te maken. Daarmee kan het college aan de slag!