Een bruisende stad. Dat wil ik heel graag voor Groningen. Een gemeente waar mensen zich vrij voelen en tegelijk verbonden met elkaar en hun omgeving. Ik geloof dat dat kan!
Met optimisme, slimme keuzes en met elkaar kunnen we meer dan we denken. Groningen is een fijne leefbare stad met sterke dorpen. D66 wil bouwen aan een vrij, duurzaam en verbonden Groningen.
Jim Lo-A-Njoe
Lijsttrekker D66 Groningen
Inleiding bij dit verkiezingsprogramma
Een stem aan de inwoners
D66 vindt dat goede plannen beginnen met luisteren. Daarom sprak de partij met veel inwoners van de gemeente Groningen. Zij vertelden waarom Groningen een fijne plek is om te wonen. En ook waar zorgen zijn. Mensen maakten zich zorgen over wonen, geld, zorg, vervoer en het verdwijnen van voorzieningen zoals winkels en buurthuizen.
D66 kijkt niet alleen naar de komende vier jaar, maar ook naar de toekomst tot 2050. Uit de gesprekken blijkt dat inwoners hun leven in Groningen een hoog cijfer geven. Tegelijk zijn er punten die beter kunnen. Een veilige omgeving, vrijheid en kansen om je te ontwikkelen zijn belangrijk voor een goed leven.
D66 wil blijven werken aan democratie en vertrouwen. Dat betekent dat inwoners elkaar vertrouwen, maar ook dat inwoners vertrouwen hebben in de overheid. De gemeente moet inwoners serieus nemen en andersom. Vrijheid is belangrijk, maar die vrijheid heeft alleen waarde als iedereen mee kan doen. En als iedereen eerlijk wordt behandeld. De gemeente moet mensen ondersteunen. De gemeente moet hen niet vertellen hoe zij moeten leven. Dat weten inwoners zelf wel.
Leven in de gemeente Groningen
Vrij leven in een gemeente waar iedereen mee kan doen
D66 wil een gemeente waar mensen aandacht hebben voor elkaar en elkaar ontmoeten. Door contact ontstaat begrip, zorg voor elkaar en plezier in het samenleven. Dat begint bij plekken waar mensen elkaar kunnen treffen en bij beleid dat ervoor zorgt dat iedereen mee kan doen.
2.1 Iedereen moet mee kunnen doen
2.1.1 Gemeenschapszin, elkaar ontmoeten
In een sterke samenleving kijken mensen naar elkaar om. D66 wil dat dorpen en wijken plekken zijn waar mensen zich welkom voelen, ongeacht wie zij zijn. De gemeente helpt door plekken te maken voor om elkaar te ontmoeten. En door bewoners zelf te laten beslissen over geld voor hun wijk. Bewoners die met goede ideeën zorgen voor minder eenzaamheid krijgen hulp en geld om deze ideeën uit te voeren.
2.1.2 Stad en voorzieningen bereikbaar voor iedereen
Iedereen moet makkelijk kunnen reizen in de gemeente Groningen. Dat geldt voor mensen met een rolstoel, kinderwagen of scootmobiel, maar ook voor inwoners van dorpen. De binnenstad, winkels en buurthuizen blijven bereikbaar en openbaar vervoer speelt daarbij een grote rol.
2.1.3 Basisvaardigheden en geletterdheid
In Groningen hebben veel mensen moeite met lezen, schrijven, rekenen of digitale vaardigheden. Daardoor kunnen mensen niet meedoen en het zorgt voor gevoelens van schaamte. D66 wil dat hulp dichtbij is in elke wijk en elk dorp. Kinderen krijgen extra hulp op school en volwassenen kunnen daarvoor bijvoorbeeld naar de bibliotheek.
2.1.4 Nieuwkomers
Nieuwkomers moeten vanaf hun eerste dag kunnen meedoen in de samenleving. Dat betekent taalles, hulp bij werk en ontmoetingen. Door actief mee te doen voelen nieuwkomers zich sneller thuis en kunnen zij hun talenten inzetten voor de gemeente.
2.2 Een vrij en inclusief Groningen
D66 staat voor een gemeente waarin iedereen zichzelf kan zijn, zonder discriminatie of angst.
2.2.1 Regenboog-gemeenschap
D66 wil dat Groningen een veilige plek blijft voor iedereen, wie je ook bent en van wie je ook houdt. Niemand mag worden gediscrimineerd. Scholen en sportverenigingen krijgen hulp om discriminatie te voorkomen.
2.2.2 Leven met onze geschiedenis
We hebben ook aandacht voor het verleden. D66 wil vertellen over slavernij is en hoe dat vroeger gebeurde in Groningen, door herdenkingen en in het onderwijs. Zodat dit nooit weer kan gebeuren.
2.3 Gezondheid en zorg
Een gezond leven is belangrijk, maar dat is niet voor iedereen makkelijk. D66 wil drempels weg halen door geld uit te geven aan het voorkomen van ziekte, door groenere wijken en genoeg plekken voor sport. We geven gezondheid en jeugdzorg extra veel aandacht.
2.4 Minder armoede- en schulden
Armoede betekent meer dan te weinig geld hebben. Het betekent vaak ook stress. In Groningen groeien kinderen op in armoede en veel mensen hebben schulden. D66 wil mensen vertrouwen geven en helpen met één vast aanspreekpunt. Hulp is gericht op herstel zodat mensen weer mee kunnen doen.
2.5 Samen maken we Groningen
2.5.1 Vertrouwen in en contact met de gemeente
D66 wil dat inwoners makkelijk contact kunnen leggen met de gemeente en dat regels makkelijker worden. De gemeente geeft vertrouwen en helpt inwoners bij problemen met wonen, zorg of inkomen.
2.5.2 Als inwoner meedenken en meebeslissen
Democratie betekent dat inwoners mee praten en mee beslissen. D66 wil burgerberaden, en dat jongeren ook kunnen mee beslissen. Het gaat over hun toekomst! De inbreng van inwoners moet echt gehoord en gebruikt worden.
Wonen in de gemeente Groningen
Betaalbaar, groen, mobiel en veilig
Goed wonen is de basis van een goed leven. D66 wil genoeg woningen die te betalen zijn voor veel mensen en die passen bij de mensen die een woning zoeken zoals jongeren en ouderen. Wijken en dorpen moeten groen en veilig zijn.
3.1 Wonen
3.1.1 Passend woningaanbod
Het aantal huizen is niet genoeg voor wat er nodig is. D66 wil meer woningen voor alleenstaanden, gezinnen en ouderen. Het is belangrijk dat mensen niet vast blijven zitten in een woning die te groot is, maar door gaan naar een nieuwe woning. Dan komt er weer een woning vrij voor een gezin of een jongere bijvoorbeeld. Ook speciale gezamenlijke woonvormen worden mogelijk gemaakt.
3.1.2 Minder regels
Regels rond woningbouw moeten makkelijker en sneller. We houden wel aandacht voor het mooie van wijken en dorpen. Nieuwbouw moet mooi passen.
3.1.3 Inspraak voor woningzoekenden
Mensen die een huis zoeken krijgen een stem via woonraden. Zij denken mee over nieuwbouw en nieuwe woonplekken.
3.2 Verkeer en vervoer
3.2.1 Van A naar B
Iedereen moet makkelijk en duurzaam kunnen reizen. D66 wil goede fietspaden en stoepen zodat je binnen 15 minuten bij winkels, de huisarts en andere belangrijke plekken bent. Openbaar vervoer wordt verbeterd en de stad werkt toe naar schonere lucht.
3.2.2 Parkeren
Parkeren moet voor inwoners duidelijk en eerlijk zijn en tegen een goede prijs. Bij ondernemers moet je kunnen parkeren en bezoekers moeten ook een plek kunnen vinden.
3.3 Groene omgeving en duurzaamheid
D66 wil een groenere gemeente met schone lucht en water. Meer groen in wijken, minder afval en een lagere rekening voor energie zijn belangrijk. Duurzame energie moet eerlijk zijn voor iedereen.
3.4 Veiligheid
3.4.1 Aardbevingen
We hebben nog steeds veel last van aardbevingen in Groningen. D66 wil sneller en menselijker schade herstellen en we willen dat inwoners meebeslissen over het geld van Nij Begun.
3.4.2 Veiligheid op straat
Iedereen moet zich veilig voelen op straat, overdag en in de nacht. Politie en BOA’s zijn vaker op straat en praat veel met jongerenwerkers om problemen te voorkomen.
Ondernemen in de gemeente Groningen
Ondernemers zijn belangrijk voor werk en voor onze economie. D66 wil minder regels, snellere vergunningen en meer samenwerking. De economie moet duurzaam zijn en voor iedereen.
4.1 Economisch klimaat
4.1.1 Economie: met de Groningen als uitgangspunt
Economie gaat over mensen. Als je werkt moet je genoeg kunnen verdienen voor een goed leven. We maken ruimte voor bedrijven en zorgen voor genoeg energie. Ondernemers krijgen vrijheid om zelf keuzes te maken.
4.1.2 Ontwikkelen en durven investeren
Door te kijken naar de toekomst weten wat er nodig is en kunnen samen met ondernemers de juiste keuzes maken om nieuwe dingen te maken.
4.1.3 De digitale gemeente
Het internet moet veilig zijn. Inwoners krijgen hulp om beter met internet om te kunnen gaan.
4.2 Ondernemerschap
Er moeten niet te veel regels zijn voor ondernemers. Zij moeten mee kunnen denken over de regels als die wel nodig zijn en er moeten duidelijke afspraken over worden gemaakt samen. D66 wil ook jonge ondernemers helpen om in Groningen een bedrijf te beginnen.
Jong zijn en opgroeien in de gemeente Groningen
Kinderen en jongeren verdienen gelijke kansen. D66 wil goede kinderopvang, onderwijs, goedkoop wonen voor studenten en mensen moeten altijd kunnen blijven leren.
5.1 Kinderopvang en basisonderwijs
D66 wil een Rijke Schooldag, waar kinderen gratis gezonde schoolmaaltijden krijgen, en extra les in sport, techniek of cultuur.
5.2 Voortgezet onderwijs
D66 wil gratis hulp bij huiswerk, en dat kinderen van alle niveaus elkaar ontmoeten
5.3 Beroeps- en wetenschappelijk onderwijs
We zorgen voor voldoende woningen voor studenten en meer contact tussen studenten en Stadjers. Ook willen we dat studenten en ouderen samen kunnen eten in een ‘mensa’.
5.4 Een leven lang leren
Iedereen moet altijd kunnen blijven leren, zodat je meer kans maakt op ander werk als dat nodig is.
5.5 Zorg voor de jeugd
Opvoeden is niet altijd makkelijk. Daar helpen we bij door opvang en hulp voor alle kinderen die dat nodig hebben, zodat alle kinderen mee kunnen doen. Bij de jeugdzorg staat het kind centraal en niet de organisaties.
5.6 Meedoen in de samenleving
Onderwijs is de sleutel om mee te kunnen doen. We willen dat mensen vooral leren om dingen te kunnen en hun talent te ontwikkelen.
Cultuur en vrije tijd
Sport en cultuur verbinden mensen. D66 wil dat iedereen kan sporten en van muziek en kan genieten.
6.1 Vrijwilligers
Vrijwilligers zijn goud waard. Vrijwilligers krijgen steun en regels worden eenvoudiger.
6.2 Sport
We helpen sportverenigingen zodat zij voor jong en oud sport kunnen blijven bieden. Wij willen ook topsport zoals FC Groningen, Donar en Lycurgus verder helpen. Er moeten genoeg sporthallen en gymzalen zijn.
6.3 Cultuur
Cultuur laat mensen elkaar ontmoeten en samen genieten. Cultuur zorgt ook voor beter begrip van de wereld en van mensen. We willen meer kunst op straat. En kunstenaars krijgen de ruimte. We willen een groot Nieuwe (Ooster)Poort achter het station.
6.4 De binnenstad als bruisend hart
De binnenstad wordt groter en groener en we gaan voor de beste binnenstad van Nederland. Uitgaan wordt veilig en we maken ruimte voor terrassen en mooie optredens.
Financiën en keuzes
De gemeente staat voor moeilijke keuzes waar we het geld aan uitgeven. D66 kiest voor wonen, gelijke kansen, duurzaamheid, sport en cultuur. Kwetsbare groepen moeten geholpen worden.
7.1 De besteding van het gemeenschapsgeld
D66 wil dat inwoners goed kunnen zien waar het geld van de gemeente aan wordt uitgegeven. De reclamebelasting wordt afgeschaft. Er moet een duidelijke reden zijn voor alle kosten.
7.2 De financiering van de plannen in dit verkiezingsprogramma
D66 geeft geld uit aan:
Wonen en goede wijken
Duurzame economie
Onderwijs
Digitale veiligheid
Wijkbudgetten en ideeën van inwoners
We geven waar mogelijk minder geld uit aan:
Extra ambtenaren
Onduidelijke subsidies die niet werken
We willen:
Geen reclamebelasting
Geen extra verhoging van OZB
Extra betaald parkeren alleen als het is besproken met inwoners en het echt helpt