D66 lanceert programma ‘Vrij en Verbonden in Groningen’

Beeld: Arend-Jan Wonink

‘T Zel weer veurjoar worden.’ Zo heet het nummer van Ede Staal dat de laatste dagen vast in mijn hoofd zit. De dagen zijn weer gaan lengen. De volgende maand zullen de krokussen uit de grond schieten. En de eerste mooie dag met een vol Noorderplantsoen, die is ook niet zo ver meer. En dan kunnen we de winter, die toch weer donkerder was dan we gehoopt hadden, achter ons laten.

De ontluikende lente van 2022. Je kunt het zien als een nieuw begin. Maar voor D66 is het dat niet. De afgelopen vier jaar zijn we begonnen met voorschoolse educatie. Hebben we veel nieuwe scholen weten te realiseren. En openden we het iconische Forum Groningen. We zijn gestart met duurzame energieprojecten die zullen bijdragen aan een groene gemeente. En, ondanks de coronacrisis, genoten we van een bloeiend cultureel en economisch klimaat.

Wie door de stad loopt of langs onze dorpen fietst, ziet dat de gemeente er goed bij ligt. We scoren in bijna alle ranglijsten hoog. Maar wie verder kijkt, ziet óók dat er nog veel te doen is. Er wordt te weinig en te duur gebouwd. Ook huurwoningen zijn schaars en voor steeds meer mensen niet te betalen. Te veel Groningers zitten vast, in armoede of een uitkering. Ook loopt de versterking niet goed én staan de kansen van onze kinderen onder druk. Het maakt nog steeds uit waar in Groningen je geboren wordt. Kinderen met verschillende achtergronden komen elkaar steeds minder tegen. En als we onze kinderen een fijne toekomst willen geven, dan vraagt dat om nog meer klimaatactie.

De afgelopen jaren hebben we hard gewerkt, maar ook veel gevraagd van onze zorg en WIJ-teams. Onze culturele instellingen, sportaanbieders en ondernemers hebben geleden onder de coronamaatregelen. Wij willen dat de gemeente niet alleen dienstbaar is aan hen, maar aan al onze inwoners. Soms zijn daar extra regels voor nodig, bijvoorbeeld om de woningmarkt te beschermen tegen opkopers. Maar nog te vaak belemmeren regels de ontwikkeling van inwoners en ondernemers.

D66 wil dat de gemeente de ontwikkeling van inwoners stimuleert. We gaan met de Rijke Schooldag kinderen nog meer perspectief bieden. Meer en vooral ook betaalbaarder en diverser bouwen. De leefomgeving vergroenen, duurzame energie opwekken en meer fietspaden aanleggen. We willen cultureel en ondernemend Groningen weer laten bruisen. Maar ook voor mensen die het moeilijk hebben, staan we klaar. Dáár gaan wat ons betreft de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 over.

D66 staat voor een samenleving waar iedereen zichtbaar zichzelf kan zijn. Waar we ons uitspreken tegen uitsluiting en discriminatie. En we met een open vizier naar de toekomst kijken. Een samenleving die verbindt in plaats van polariseert. Vanuit de overtuiging dat vrijheid, kansengelijkheid en duurzaamheid voortdurend investering en politieke moed vereisen.
Doe je met ons mee?

Tom Rustebiel