Briefje van Blok

Overheidsfalen van on-Nederlandse proporties. Zo noemde Eric Wiebes het beleid van Henk Kamp, die de gaswinning verhoogde naar 51m3 kuub. De woorden van Wiebes waren groot, de daden aanvankelijk ook.
Twee jaar na Kamp kondigde Wiebes het stoppen van de gaswinning aan.

Er gloorde weer licht aan het eind van de tunnel, ook al bleef de versterking een puinbak. Jarenlange vertragingen, 8 contra-expertises per woning en 75% van het publieke geld dat weglekte in bureaucratie. Het waren geen uitzonderingen. Onze overheid vertrouwde onze inwoners niet. En daardoor vertrouwen zij onze overheid niet meer.  Maar Wiebes maakte het snel afbouwen van de gaswinning waar. Henk Kamp met zijn leveringszekerheid werd snel vergeten en we gingen naar 0.

En toen kwam het Briefje van Blok. Beste Groningers, beste nieuwe staatssecretaris, ik vertrek morgen, maar we verdubbelen de gaswinning.  Met de groeten van Stef. Geen debat. Geen verantwoording. Geen verhaal. Geen argumenten.

De vertraging van de stikstoffabbriek was al bekend. De bouw daarvan heeft Henk Kamp een jaar lang getraineerd. En die contracten met Duitsland? Die liggen er ook al jaren.  Wij begrijpen dan ook helemaal niks van het briefje van Blok.

Alle argumenten die daar in staan, zijn al minstens een jaar bekend. Natuurlijk zit het kabinet in een lastig parket. Maar voor Groningen geldt: afspraak is afspraak. Daarom ben ik er trots op, dat we als politieke partijen naast elkaar blijven staan. Verder sluit D66 aan zich bij de woordvoering van Eric Wiebes. Dit is – opnieuw- overheidsfalen van on-Nederlandse proporties.