Met een opkomst van bijna vijftig deelnemers kan het eerste ledenevenement van de D66-afdeling Groene Hart gerust een succes worden genoemd. Samen met mooie voordrachten van D66-prominenten en een enerverend ‘Lagerhuisdebat’ was de gemeentepolitiek in het Groene Hart even in het middelpunt van de belangstelling.

De ledendag werd geopend door dagvoorzitter, moderator en Alphens fractielid Kirsti van Dam. Als eerste introduceerde ze 2e Kamerlid Lisa van Ginneken. Lisa sprak openhartig over haar ervaringen als eerste transgender kamerlid in Nederland. Daarna besprak Kirsti lokale thema’s zoals de bereikbaarheid van de kleine kernen met haar.

Verkiezingen
Na Wietske Veltman (Algemeen landelijk bestuur), kwamen de Provinciale Statenverkiezingen aan bod. Lijstrekker Laura Nijenhuis sprak met name over het spannende ‘Stikstofdossier’, die de boventoon voert in de PS-verkiezingen, met name in landelijke afdelingen zoals het Groene Hart. Mede-panelleden Pim van Dam (campagneleider) en Lucas Rademaker (PS-kandidaat uit het Groene Hart) spraken met passie over hun inzet voor de verkiezingen en hun persoonlijke motivatie om zich politiek actief in te zetten.

Debat
Na de pauze konden alle aanwezigen naar hartlust debatteren over het stikstofbeleid in ‘Het Lagerhuisdebat’. Het tweede onderwerp, met als stellingnemer fractievoorzitter Bodegraven-Reeuwijk Bas Otting betrof de toenemende complexiteit die gemeenten ervaren rondom inspraak. Hierdoor wordt er op een flink aantal dossiers de ontwikkeling van beleid en belangrijke beslissingen ernstig vertraagd. Dankzij juryvoorzitter wethouder Nick van Egmond en debatleider Bas Wallage zagen we felle discussies, maar werd er ook veel gelachen door de aanwezigen. Iets wat tijdens de borrel nog eens dunnetjes werd overgedaan.

Tot slot was het aan de drie Groene Hart-wethouders en fractievoorzitter Nieuwkoop Jop van der Pijl om de stand van zaken in de gemeentes te bespreken en hun eigen ervaringen als wethouder te delen. Dankzij debatleider Tim Romaniuk kregen we een aardig kijkje in de diverse keukens. De Alphense fractievoorzitter Maurits de Vries sloot de middag af.

Vervolg
De afdeling Groene Hart bestaat nog maar twee jaar. Een mooie afdeling met bijna 250 leden, 3 wethouders en ruim 20 fractieleden. Helaas is door Corona nog maar weinig gelegenheid geweest om Bodegraven-Reeuwijk, Alphen aan den Rijn, Nieuwkoop en Kaag & Braassem bijeen te brengen. In 2023 zal er hard gewerkt worden aan onderlinge samenwerking, communicatie, het betrekken van leden en het opleiden van talenten.

Wil je de volgende keer er bij zijn of wil je je actief inzetten voor het bestuur of fracties, laat het ons vooral weten [email protected] We bespreken graag welke mogelijkheden er zijn.